‘El teu comerç parla en valencià’, campanya per promoure l’ús del valencià als comerços

  • Impulsada per la Diputació de València

VilaWeb
Redacció
01.03.2017 - 18:18
Actualització: 01.03.2017 - 19:18

La Diputació de València, a través de la Unitat de Normalització Lingüística, ha presentat la campanya ‘El teu comerç parla en valencià, perque el valencià és marca de qualitat’, orientada a promoure l’ús del valencià en els establiments comercials de proximitat, bars, restaurants i negocis en general, amb l’objectiu que el valencià ‘no es quede a la porta dels comerços’.

La campanya consisteix en una caixa de cartró amb el lema ‘Retolar en valencià, senyal d’identitat’, que conté set plaques adhesives: ‘magatzem’, ‘wi-fi debades’, ‘privat’, ‘lavabos’, ‘hòmens’, ‘dones’, ‘adaptat’; una altra amb les inscripcions ‘obert – tancat’ i l’horari; així com els adhesius a doble cara de ‘espenteu – estireu’ i ‘Endavant, l’atenem en valencià’.

La vicepresidenta de la Diputació, Maria Josep Amigó, ha destacat aquest dimecres que és ‘molt important’ implementar campanyes ‘que persegueixen acostar la nostra llengua als veïns i veïnes’ i ha reafirmat ‘l’obligació que tenim les administracions públiques de promoure l’ús del valencià en els diferents àmbits socials i de la vida quotidiana perquè la gent es trobe còmoda utilitzant la seua llengua’.

En aquest sentit, la vice-presidenta ha recordat que, segons les dades obtingudes de l’enquesta realitzada per la Conselleria d’Educació, Recerca, Cultura i Esports sobre Coneixements i Ús del Valencià el 2015, ‘el 50% de la població parla valencià, mentre que només el 17 per cent el fa servir en els centres comercials’. A més, el 85% dels valencians opinen que aquest idioma ’s’hauria d’utilitzar més o d’igual forma en el conjunt de la societat’. Per això, ha reivindicat la necessitat que el valencià ‘tinga l’ús que es mereix i no se’l considere una llengua de segona, sinó de primera’.

Per la seua banda, el diputat de Cultura, Xavier Rius, ha assegurat que s’ha reforçat aquesta iniciativa, que anirà acompanyada d’una campanya de publicitat, per ‘recuperar l’ús de la nostra llengua i dignificar la seua convivència en els diferents àmbits socials’ en col·laboració amb la Generalitat.

Immaculada Cerdà, responsable de la Unitat de Normalització Lingüística, ha indicat que la campanya ‘intenta vincular la qualitat del comerç de proximitat amb la qualitat de la nostra llengua’ perquè les persones ‘se senten ateses com a casa’. ‘Si volem promoure l’ús social del valencià, és important tindre el comerç de la nostra part’, ha considerat.

La campanya incorpora tota la senyalització obligatòria ( ‘lavabos’, ‘magatzem’), a més d’adhesius i plaques amb informació complementària ( ‘horaris, espenteu / estireu’) i lemes de foment de l’ús del valencià ( ‘Endavant’, ‘l’ atenem en valencià’ o ‘Retolar en valencià, senyal d’identitat’).

Es tracta de la segona edició, corregida i ampliada, d’una campanya implementada el 2009, que inclou un disseny de Pablo Ejarque i una campanya de publicitat orientada als comerciants i usuaris dels establiments.

3.000 unitats ja distribuïdes

Un total de 3.000 unitats d’aquest material han estat distribuïdes durant els mesos de novembre i desembre als ajuntaments de de l’àrea de la Diputació de València que han signat les bases d’assistència tècnica lingüística i que no disposen de personal tècnic.

Per als ajuntaments amb oficina de promoció del valencià, la Diputació ha posat a la seua disposició els dissenys -perquè el puguen personalitzar afegint el seu logotip- i les gestions administratives.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any