Escola Valenciana recomana als centres optar pel valencià com a llengua vehicular per garantir el plurilingüisme

  • L'entitat considera que cal, com a mínim, un 50% d’hores lectives i continguts curriculars en valencià

VilaWeb
Redacció / ACN
27.02.2018 - 17:03
Actualització: 27.02.2018 - 18:03

Escola Valenciana, federació d’associacions per la llengua, ha informat aquest dimarts que recomana als centres educatius que opten pel valencià com a llengua vehicular al seu Pla Lingüístic i garantir així el plurilingüisme educatiu. A través d’una nota de premsa l’entitat ha manifestat que creu necessari que els centres avancen en el seu programa de normalització lingüística i amplien el temps d’exposició al valencià. Escola Valenciana ha explicat que ha analitzat la Llei 4/2018, de 21 de febrer, de la Generalitat Valenciana, per la qual es regula i promou el plurilingüisme en el sistema educatiu valencià, assenyalant que un dels seus punts forts és que incideix en el domini equilibrat del valencià i del castellà i assegura un coneixement funcional d’una llengua estrangera. La nova llei estableix un mínim d’un 25% d’hores lectives en castellà, un 25% en valencià i entre el 15% i el 25% d’anglès. La resta de percentatges i la concreció de l’aplicació de la llei els establirà cada centre educatiu d’acord amb el seu projecte lingüístic.

L’entitat considera que cal, com a mínim, un 50% d’hores lectives i continguts curriculars en valencià per assolir un domini equilibrat de les llengües oficials i, d’aquesta manera, acostar-se al plurilingüisme.

En opinió del president de l’entitat, Vicent Moreno, ‘es tracta d’una llei que obri el camí per avançar cap al plurilingüisme real amb el valencià com a llengua vehicular’. A més, Moreno considera que ‘ha avançat el calendari d’aplicació, té en consideració les minories lingüístiques del centre i, així, afavoreix l’educació inclusiva, la coeducació i l’educació en valors socials que promou Escola Valenciana’.

Dins del sistema educatiu, la llei garanteix la normalització de l’ús social i institucional del valencià, cosa que ‘revertirà de forma positiva en el prestigi del valencià’, segons que ha exposat la portaveu de la comissió d’Educació d’Escola Valenciana, Mireia Soriano. Uns altres punts favorables que ha valorat Escola Valenciana és que hi haja un programa únic als centres i que l’ús vehicular de les llengües al sistema educatiu es regularà segons el que dispose la normativa vigent, aprovada per l’òrgan administratiu competent de la Generalitat Valenciana.

Escola Valenciana creu necessari que els centres avancen any rere any en el seu programa de normalització lingüística i, d’aquesta manera, amplien el temps curricular i no curricular d’exposició al valencià. Cal assolir els objectius de la llei i garantir el dret de l’alumnat a aconseguir el domini equilibrat de les dues llengües. En aquesta línia, Escola Valenciana es posa a disposició dels centres educatius que vulguen assessorament per avançar en el plurilingüisme.

Una de les esmenes d’Escola Valenciana a la Llei de Plurilingüisme és la incorporació de l’anglès en Educació Infantil amb un enfocament d’obertura de les llengües. La presència de l’anglès queda establerta en un mínim del 10% de l’horari curricular, un percentatge que l’entitat cívica qualifica d’’adient per començar a treballar una llengua estrangera a l’aula’. Quant al castellà, Escola Valenciana insisteix que no s’hauria d’incorporar fins a Educació Primària amb la metodologia d’immersió lingüística d’alguns programes experimentals.

Final a les exempcions en comarques de predomini lingüístic castellà
A través de la nota de premsa, Escola Valenciana considera que posar punt final a les exempcions de valencià en les zones que la Llei d’Ús i Ensenyament del Valencià assenyala ‘zones de predomini lingüístic castellà’ hagués suposat, d’una banda, ‘una peça essencial per estendre el coneixement del valencià a tot el País Valencià’ i, d’altra banda, ‘hauria contribuït a normalitzar-ne l’ús’.

‘El fet que la Llei de Plurilingüisme no aplegue la supressió de les exempcions aguditza les diferències entre les dues comunitats lingüístiques i, a més, dóna continuïtat a la discriminació, en tant que no ofereix igualtat d’oportunitats a tot l’alumnat’, assenyala Mireia Soriano.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any