Fer gratuït el transport públic: una tendència europea

  • «Aquesta mesura vindrà acompanyada d’unes altres que tenen com a objectiu millorar l'eficiència d’aquest servei públic perquè siga una opció real d’ús per als ontinyentins i ontinyentines. »

Imma Ibáñez
01.10.2019 - 18:49
Actualització: 01.10.2019 - 20:49
VilaWeb

Primer de gener de 2020. Aquest és el dia que el transport públic d’Ontinyent passarà a ser gratuït. Així ho va avançar aquesta setmana el batle d’Ontinyent, Jorge Rodríguez. Una decisió que troba els seus referents a ciutats i països europeus com ara Luxemburg, Dunkerque (França) o Tallinn (Estònia), i que confirma l’aposta del govern d’Ontinyent per fomentar el transport públic més enllà d’altres gestos i proclames més o menys benintencionades però estèrils. Sense dubte, la mesura té molts beneficis per a la nostra societat, com ara la reducció d’emissions de gasos contaminants, i com comentava aquesta setmana el batle, va clarament contra el canvi climàtic que tant de mal comença a fer-nos.

Entenem que com a govern és la nostra responsabilitat fomentar aquest tipus de transport. Més enllà de ser una alternativa més ecològica, millora també la mobilitat urbana, evitant en gran manera les retencions. A més, potencia l’autonomia personal de sectors com els més joves i els més grans, i millora la integració social de la ciutadania, atès que la gratuïtat del servei el fa accessible a tothom sense condicions. Si aconseguim una reducció de la utilització del transport privat urbà, reduirem pol·lució, considerada un factor de risc per a la salut cardiovascular i respiratòria, segons ha reiterat en diverses ocasions la Fundación Española del Corazón.

Aquesta mesura vindrà acompanyada d’unes altres que tenen com a objectiu millorar l’eficiència d’aquest servei públic perquè siga una opció real d’ús per als ontinyentins i ontinyentines. Per això, per tal de fomentar-ne l’ús entre la ciutadania, juntament amb la gratuïtat del servei es reordenarà la línia urbana de bus, reduint el temps d’espera, augmentant la freqüència de comunicació entre el barri de Sant Rafel i el de Sant Josep, i creant una segona línia que connectarà amb espais com el poliesportiu, l’hospital nou, l’IES l’Estació, la mateixa estació de Renfe i el cementeri, entre més. Així mateix s’incorporaran marquesines més segures, amb informació actualitzada del temps d’arribada dels autobusos, amb visibilitat i accessibles per tal de facilitar el trànsit de vianants a les voreres i on la flota d’autobusos complirà amb la normativa europea anticontaminació. 

La mobilitat sostenible és una de les apostes fermes del govern d’Ontinyent per construir una ciutat sostenible; una aposta per l’Ontinyent del futur. Aquesta mesura que ja té data és la primera de les diverses accions en què treballa el govern d’Ontinyent com són l’execució d’una nova estació d’autobusos a la zona de Mesta; la connexió ciclista i de vianants amb l’hospital nou i els polígons industrials, així com crear itineraris segurs per a ciclistes i vianants en els principals camins del disseminat, entre més mesures.

Ontinyent, que cada vegada ofereix més possibilitats laborals, educatives i culturals, convertint-se així en un pol d’atracció en tots aquests àmbits a les Comarques Centrals, enceta ara el camí cap a la sostenibilitat on es podrà gaudir de tots aquests serveis, tant per la ciutadania com pels i les visitants. En definitiva, treballem ara perquè a l’Ontinyent del futur els ontinyentins i ontinyentines gaudisquen de bona qualitat de vida.

Imma Ibáñez · Regidora de Transport de l’Ajuntament d’Ontinyent

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any