La tecnologia que es fa còmplice de la ruralitat

  • L'IES "Manuel Sanchis Guarner" de Castelló de Rugat s'embarca en un projecte educatiu europeu per a convertir la tecnologia en un defensor de la tradició local

VilaWeb
Els professors Joan Gregori, Noèlia Vidal (al centre) i Àngels Villarroya
Noèlia Sanvíctor
01.06.2021 - 07:24
Actualització: 01.06.2021 - 09:24

L’Institut d’Educació Secundària “Manuel Sanchis Guarner” de Castelló de Rugat s’ha proposat de posar la Vall d’Albaida al mapa, a través d’un projecte de mobilitat del professorat impulsat per la Unió Europea. Arran d’un seminari informatiu, un grup de professors decidiren de prendre la iniciativa de participar-hi en gener del 2020: “Començàrem el seminari sense tindre clara la idea de desenvolupar el projecte aquell mateix any, però el ponent, Miquel Morell, ens va animar i la sorpresa va ser que ens ho aprovaren a la primera”, explica Àngels Villarroya, professora de matemàtiques.

El projecte que han elaborat els professors de l’IES es diu Creating a connection between the school and its arroundings (Crear una connexió entre l’escola i el seu entorn), i tal s’explicita en el títol, té com a objectiu principal de desenvolupar una bona metodologia didàctica que incorpore l’entorn rural de Castelló de Rugat com a eix fonamental en el programa educatiu del centre. En aquest cas, l’Erasmus serà una ferramenta útil per tal d’aprendre com ho fan altres pobles d’arreu d’Europa: “La idea és formar-se amb cursos relacionats amb el tema del projecte (…). Hem triat escoles i instituts que de França, Turquia i Polònia amb característiques molt semblants a les nostres (…). Volem observar com ho fan a la resta de països per a acostar l’entorn als centres educatius, com treballen les seues pròpies tradicions populars, les llegendes i les històries rurals. En definitiva, agafar idees i incorporar-les a la nostra comunitat a través del job shadowing”, diu Noèlia Vidal, professora d’anglès. Amb tot, l’objectiu principal del projecte és l’aplicació de les noves tecnologies a l’entorn rural i la cultura popular, mirant així de conciliar dos pols que no necessàriament han de ser oposats.

No és la primera vegada que l’IES “Manuel Sanchis Guarner” s’implica en qüestions relacionades amb la cultura local i la ruralitat. Anteriorment han estat treballant en el projecte Fem comarca que va tindre com a colofó l’elaboració d’un llibre amb un recull d’històries de la comarca. A més, han incorporat també el senderisme com una ferramenta que fan servir per a conscienciar l’alumnat i sensibilitzar-lo amb el patrimoni paisatgístic, cosa ben important per a les comarques rurals. “És clar que hi ha un despoblament important als pobles més menuts de la comarca. El que s’intenta és fomentar la ruralitat entre els joves per a no perdre-la. Com que vivim en un món tan global, totes eixes característiques pròpies passen a un segon pla. Estaria bé que es conscienciaren sobre la necessitat de no arribar a eixe despoblament que ja és efectiu”, aclareix Vidal.

Tot i que la intenció era encetar el projecte durant l’any passat, els professors s’han vist obligats a posposar-lo a causa de la pandèmia fins que la mobilitat es puga garantir amb unes condicions mínimament segures. Àngels Villarroya explica que, fins ara, només han tingut contacte amb els altres centres a través del correu electrònic i que, malgrat que podrien haver traslladat els cursos a un format en línia, han preferit d’esperar: “pensem que la millor experiència consisteix a poder visitar els diferents països en primera persona”. Mentrestant, han aprofitat per a introduir el projecte a l’alumnat que, segons detalla Joan Gregori, el professor d’informàtica, han rebut la iniciativa amb molt d’entusiasme: “Per tal de fer-los partícips vam decidir de fer un concurs de logos, aprofitant que estàvem treballant programes d’edició de dibuix a les classes d’informàtica, amb la idea de triar-ne un i de fer-lo servir per al projecte. La participació va ser molt positiva (…). Tot plegat ens permet d’eixir un poc de la rutina diària i això s’agraeix, de tant en tant”. Noèlia Vidal afegeix que també han creat un racó Erasmus amb un mapa que han fet els mateixos alumnes on han situat Castelló de Rugat i on aniran marcant les mobilitats dels professors i penjant tota la informació del procés.

Els professors de l’institut insisteixen a traslladar el projecte i l’aprenentatge a tota la comunitat educativa, a les famílies del centre i també a la resta dels pobles de la Vall. És per això que compartiran tota la informació a les xarxes socials (Instagram: erasmuplus_iescastellorugat) i a un bloc que han creat expressament.

Sense deixar de ser crítics, i tractant de trobar un punt intermedi entre la globalització a la qual sovint ens aboca eixa Unió Europea ideal que se’ns planteja i l’aïllament total dels pobles, reivindiquen que hi ha espais aprofitables per a bastir ponts i construir xarxes de suport mutu entre pobles: ‘pot ser que quan visitem altres centres rurals ens adonem que no som tan diferents’, conclou Noèlia Vidal.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any