L’Albufera inunda les parets del Centre del Carme de València en un ‘metarelat’ de l’artista ontinyentí Dulk

VilaWeb
Redacció / EP
09.03.2021 - 16:25
Actualització: 09.03.2021 - 17:25

Ànecs acolorits, corriols i més aus de l’Albufera cobren vida en dues sales del Centre del Carme (CCCC) de València amb la bellesa de les albes i capvespres del paratge. I els murals també es capbussen fins al fons de la llacuna amb totes les amenaces a les quals s’enfronten les espècies, des del plàstic i la contaminació a la falta de qualitat de l’aigua. I en el centre, un símbol d’esperança: una cigonya que espera en un niu una nova generació que visca millor.

Aquest ‘metarrelat’ de l’artista urbà d’Ontinyent Antonio Segura, Dulk, és un ‘aperitiu’ de la pròxima falla municipal de València, que es plantarà quan siga possible a la plaça de l’Ajuntament i porta la seua firma amb la d’Alejandro Santaeulia. Precisament, la mostra estarà en el museu fins a mitjan octubre per si les festes es pogueren celebrar en aquella data, encara que també pretén servir d’alternativa per als valencians en un altre mes de març sense pólvora.

Sota el títol ‘Rondalla del fang‘, l’exposició convida a submergir-se amb tots els sentits a l’Albufera, gràcies al so de l’aigua i d’altres elements com ara xarxes de pescar i terra extreta del mateix paratge. ‘Et sents un personatge més: part del problema i del lloc’, ha afirmat el creador en la presentació, a tres dies de la inauguració.

La primera sala està protagonitzada per la instal·lació ‘1%’, per a posar en relleu una cosa tan incomprensible com que només l’u per cent de la superfície de l’Albufera estiga protegida. Una concentració d’ocells envoltada per tres murals plasma la transició de l’inici del dia al capvespre, coronada per una lluna plena de somni, com a mostra de tota la vida que amaga el paratge i que‘Dulk va poder veure en directe a les cinc del matí.

Un oasi enmig de l’espai deixa veure les cicatrius de la sequera al costat d’algunes dels ocells més típics, com l’ànec collverd, el corriol camanegre o un simpàtic ànec acolorit, amb al·legories del pas del temps, la vida i la mort en forma de rellotges d’arena, llibres i calaveres. Una puput i una garsa blanca amb el característic fanal de l’artista aporten llum a totes les espècies, mentre un flamenc se submergeix a la recerca de menjar.

El viatge continua en la segona sala amb totes les amenaces a les quals estan sotmesos aquests animals, amb murals que exhibeixen el fons de l’aigua que estava plena de vida. El mateix flamenc i dos samarucs típics de l’Albufera protagonitzen una màgica escena sota un sostre amb restes de xarxes i plàstics. I en la base de la composició, una diana formada per terra en diversos estats simbolitza el punt de mira en què es troben les espècies.

Amb tots aquests ingredients, la proposta de Dulk connecta amb el missatge de la falla municipal de 2021, basada en la naturalesa amb el lema ‘Protegeix allò que estimes’. ‘La intenció és que l’exposició continue vigent si les Falles hipotèticament es poden celebrar a l’octubre’, ha explicat el director del CCCC, José Luis Pérez Pont.

Com a president de Junta Central Fallera i regidor de Cultura Festiva, Carlos Galiana ha recordat que tot depén de la situació sanitària i ha convidat a descobrir aquest ’aperitiu de què veurem a la plaça’, en el quart d’any d’exposició dels artistes de la falla municipal en el Centre del Carme.

Però, més enllà de les Falles, ‘Rondalla del fang’ pretén oferir una alternativa cultural per a aquests mesos de restriccions. ‘No podíem deixar la gent sense res, independentment de si es planten o no les falles’, ha dit el comissari, Fran Picazo.

L’Albufera, eterna desconeguda

Després de dos mesos pintant, el projecte ha evolucionat amb més elements a partir de l’estil de Dulk, que fins ara només havia exposat en galeries i ara ofereix una cosa ‘totalment diferent’ amb animals amuntegats i majestuosos, colors preciosistes i ambient de calma continguda. Dels murals salten a un catàleg que rescata la clàssica ‘rondalla’, el conte popular oral valencià, basat en l’aigua com a font de vida.

‘Fa temps que volia plasmar l’Albufera, eixa eterna desconeguda per a nosaltres’, ha manifestat l’artista, convidant els valencians a saber que hi ha més que passejos amb barca i paelles, sobretot la vida que es perd pel canvi climàtic i la contaminació que ja forma part de l’ecosistema.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any