Visitar l’obra de Picasso allà on va nàixer

• "No podíem anar-nos-en sense regalar-nos una llarga visita a la col·lecció de llibres il·lustrats pel pintor malagueny"

Ximo Urenya
19.09.2021 - 10:44
Actualització: 19.09.2021 - 12:44
VilaWeb

Des que som jubilats, tenim el costum de fer un viatge més o menys llarg a llocs amb un cert interès físic, a ser possible muntanyós, però que també siga atractiu des del punt de vista cultural. Anem normalment al setembre, quan la turistada ha disminuït i tot està prou més barat. L’any passat no ens vàrem moure de casa per allò de la pandèmia, i enguany vam decidir d’anar a prop, a l’Andalusia muntanyosa poc visitada -pensàvem- i durant poc més d’una setmana, atès que l’animalet també devia viatjar com nosaltres.

Van quedar gravats satisfactòriament en la nostra retina alguns pobles “blancs” que no coneixíem: Grazalema, Arcos de la Frontera i Zahara. Però, sobretot, ens va impressionar un poble no massa gran, Setenil, que és una petita meravella producte de l’artifici humà, amb les cases acoblades capriciosament a les coves i a les roques que formen trespols horitzontals d’alguns dels carrers.

De tornada, els dos darrers dies els vam dedicar a Pablo Picasso, Pablo Ruiz Picasso, com els agrada d’anomenar a Màlaga. No podíem anar-nos-en sense regalar-nos una llarga visita a la col·lecció de llibres il·lustrats pel pintor malagueny, un bon nombre dels quals escrits en català per literats amics del pintor, freqüentats durant les seues llargues estades a Barcelona. Ens va sorprendre agradablement la gran quantitat i qualitat dels quadres del museu Picasso de Màlaga, perquè no teníem notícia que així fos. Tot i això no és comparable al de Barcelona o al del Reina Sofia de Madrid, on hi ha els quadres més famosos del nostre pintor més universal.

Amb tot, val molt la pena la visita a la col·lecció de pintures i ceràmiques de Màlaga, moltes de les quals estan en dipòsit temporal. No així una de les més importants, “Naturaleza muerta con gallo y cuchillo”, la joia del museu, que vol representar com és de crua la guerra. Ho mostra amb un sacrifici sagnant sobre un altar.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.