Tertúlia dialògica inclusiva a Ontinyent

  • Experiència impulsada per l'alumnat de primer d'Integració Social de l'IES Josep Segrelles d'Albaida

Anaïs Grau
16.01.2019 - 19:03
Actualització: 16.01.2019 - 20:03
Javi Vañó
16.01.2019 - 19:03
Actualització: 16.01.2019 - 20:03
VilaWeb

Dimarts passat dia 15 es va fer una satisfactòria i innovadora tertúlia dialògica al centre sociocultural autogestionat d’Ontinyent Ca la Mera, impulsada per l’alumnat de primer d’Integració Social de l’IES Josep Segrelles d’Albaida.

Aquesta tertúlia estava subdivida en tres temes candents en l’actualitat com són immigració, feminisme i globalització. Va dur reflexions interessants. Cada taula tenia una temàtica i comptava amb dos mediadors/es, que s’encarregaven de moderar, motivar el diàleg i reconduir la tertúlia per seguir una conversa basada en principis igualitaris, solidaris i col·laboratius.

La tertúlia havia estat difosa a través de les xarxes socials, la qual cosa propicià que acudira gent molt diversa, tant en procedència (amb participants del CRIS, del Trèvol, de la xarxa d’Encontres Pedagògics, simpatitzants i membres de Ca la Mera…), com en edat (des de gent de 12 anys fins jubilats).

La finalitat de l’alumnat de primer d’Integració Social ha sigut la visualització d’aquests temes i convidar a la reflexió, tant col·lectiva com individual, per produir punts d’acord i aprendre de les experiències d’uns i d’altres. La metodologia proposada per Laura Ferre, la professora del mòdul de mediació comunitària del Cicle d’Integració Social, era la de tertúlies dialògiques seguint la pedagogia de Paulo Freire i agafant idees que estableix l’autor Ramón Fletxa a les Comunitats d’Aprenentatge, però modificant-ne parts. Les condicions per al diàleg: el respecte de torn de paraula, prioritzar a qui parla menys, el respecte a diferents opinions,  no és necessari arribar a acords, optar per diàleg igualitari i sense micromasclismes, entendre que un mateix text té molts punts de vista, evitar llenguatge pejoratiu i enfrontaments, potenciar la participació de tots/es, prioritzar què entén cadascú i què li recorda més que centrar-se en què l’autor/a ha volgut dir.

D’entre totes les opinions de les persones que participaen en l’activitat, la sensació global ha sigut d’agraïment per la creació d’espais que conviden a la reflexió mitjançant el respecte en un ambient informal i inclusiu.

Alguns dels llibres que més ressò tingueren van ser: Tots hauríem de ser feministes de l’autora n Chimamanda Ngozi, Les venes obertes d’Amèrica Llatina d’Eduardo Galeano, El mercat i la globalització de Jose Luis Sanpedro, No logo i La doctrina del shock de Naomi Klein, entre més.

L’alumnat convida a la ciutadania a llegir i a fer més tertúlies dialògiques arreu de centres veïnals, culturals, juvenils i en escoles. Alguns comentaris de gent que ha participat han sigut: ‘Ha sigut molt enriquidor escoltar gent jove amb tanta saviesa i ganes de fer el món més respectuós amb els drets humans’; ‘M’ha agradat que l’activitat de llegir un llibre no siga una cosa avorrida, sinó tan suggeridora, m’ha fet ganes de llegir-me el llibre d’altres’; o ‘que bonic és recuperar espais i temps de conversa sosegada i enriquidora vora el foc”.

Informació redactada per Javi Vañó  i Anaïs Grau (Alumnat de 1r del Cicle Superior d’Integració Social)

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any