09.07.2015 - 09:24
L’expedició del Centre de Tecnificació d’Alpinisme de Catalunya (CTAC) desplaçada al Quirguisistan ha aterrat aquest migdia a l’aeroport del Prat, després de la mort, diumenge passat, de tres des membres del grup que van ser sorpresos per una allau, entre els quals l’ontinyentí Àlex Vicedo. Altres companys del CTAC i de la Federació d’Entitats Excursionistes de Catalunya (FEEC) els han rebuts a l’aeroport i el cap de l’expedició, Toti Valés, ha explicat que els tràmits burocràtics per la repatriació dels cossos estan molt avançats i s’espera que aquest dijous ja se’ls puguen lliurar a les famílies. Pel que fa a les causes de l’accident, Valés opina que l’allau que va arrossegar els joves podria ser fruit de l’excés de calor a la zona.
Tot muntanyenc ha estat alguna vegada a punt de morir i, malauradament, això és el que els ha passat als tres joves del Centre de Tecnificació d’Alpinisme de Catalunya que formaven part de l’expedició al Kirguizistan. Aquesta és la reflexió que fa el cap de l’expedició i director del CTAC, Toti Valés, que lamenta l’assimilació que sovint es fa entre l’alpinisme i la desgràcia.
Valés assegura que la muntanya és ‘molt més que això’ i detalla que les possibles causes de l’accident no tenen res a veure amb la preparació o els riscos que haurien corregut els tres joves morts. ‘Per mala sort feia molta calor i en aquesta època de l’any les cornises no saps mai quan cauran’, apunta.
El cap de l’expedició ha explicat a l’arribada a Barcelona que la via que van triar el joves per fer l’escalada era de dificultat ‘mitjana’, però que tècnicament estava ‘molt per sota’ del nivell físic i tècnic del tres alpinistes morts a la gelera de Corona al cim d’Ak-Too, de 4.620 metres, al Parc Nacional d’Ala-Archa: Àlex, Jos i Pol, que tenien entre 18 i 24 anys.
La resta de l’expedició ha arribat aquest migdia a l’aeroport del Prat, en un vol procedent d’Istanbul. Valés, juntament amb un altre instructor, han estat els únics que han sortit de l’avió per la terminal, on un grup d’una vintena de membres del CTAC i la FEEC els esperaven. Un cotxe ha recollit a la pista els altres cinc membres de l’expedició per evitar la pressió mediàtica.
Ara queda pendent que arriben els cossos dels tres joves. Segons ha detallat Valés, els tràmits estan molt avançats i només falta la signatura de la policia judicial del Quirguisistan per poder repatriar els cadàvers. Aquesta gestió podria arribar en les pròximes hores i que els cossos arribaren dijous a Barcelona.