Aquest dimecres ha arribat a Ontinyent la campanya On està el meu tren?, amb què Compromís vol fer visible la falta d’inversions del ministeri espanyol de transports a la xarxa de tren de rodalia.

A través d’una web, la coalició explica als usuaris les diferències entre les inversions que es fan en les línies de gran velocitat i en les de rodalia, i la necessitat de la dignificació de la xarxa ferroviària valenciana, que inclouria la conversió de la línia Xàtiva-Alcoi en Rodalia.

En l’acte de presentació han participat els diputats de la formació a les corts Jesús Pla i Nathalie Torres, el batle d’Agullent Pau Muñoz, els regidors d’Ontinyent Nico Calabuig i Paloma Alberola, els regidors d’Atzeneta d’Albaida Joan Tormo i Manel Tomàs, i la regidora del Palomar Vicenta Alonso.

Jesús Pla, ex-batle d’Agullent, ha denunciat “els problemes de retards, cancel·lacions i altres incidències que pateixen els valencians i valencianes que utilitzen el tren en el dia a dia, per l’escassa aposta inversora de l’estat en la nostra xarxa ferroviària”. Pla ha detallat que cada any es cancel·len més de 7.500 trens de rodalia, i més d’11.000 arriben amb retard. “És, sens dubte, el servei ferroviari més dolent de tot l’estat”, ha afegit, i ha reclamat que l’estat transferisca la gestió directa de rodalia i els recursos econòmics a la Generalitat.

Per la seua banda, Nathalie Torres, ha criticat que l’estat ha invertit 300.000 euros a la xarxa ferroviària i de rodalia valenciana dels 3.400 milions pressupostats entre 2010 i 2020, un 0,009%. “Mentre la inversió per usuari de l’AVE se situa en 98 euros de mitjana, la inversió per usuari de rodalia valencianes és de 0,0015 euros”, ha denunciat, la qual cosa “és una autèntica burla als milers de valencians i valencianes que fan ús del tren en la vida quotidiana.” Torres ha exigit “desenvolupar noves línies que cobrisquen la demanda ciutadana real, electrificar tota la xarxa, modernitzar els vehicles, abaratir els preus i millorar els horaris i temps de viatge”.

La línia Xàtiva-Alcoi és una mostra de tot això, ha afegit Nico Calabuig, “amb unes freqüències de pas de trens molt per davall del desitjable i molts retards en el compliment dels horaris, entre més incidències”. També ha criticat l’antiguitat dels vehicles “que pateixen nombroses avaries” i “que produeixen un gran impacte ambiental”.

En la seua intervenció, Paloma Alberola ha apuntat que el Ple de l’Ajuntament d’Ontinyent votarà aquest dijous una moció que reclama reivindicar una xarxa ferroviària valenciana “més gran, més potent, i amb el pes inversor que mereix”. El text inclou la necessitat d’electrificar la línia i de convertir-la en línia de rodalia, “la qual cosa permetria de comptar amb una oferta horària més àmplia i fer-ne un mitjà de transport més sostenible”. A més, la proposta al ple recull la demanda de fer arribar la línia fins a Alacant “per a connectar i vertebrar les comarques centrals amb el sud del País Valencià”. La moció es presentarà a tots els ajuntaments de la comarca en què Compromís té representació.

Campanya censurada per Adif i Renfe

La campanya On està el meu tren?, que es va presentar el mes de juny a València, havia de ser visible també a les estacions de Renfe d’Alacant, Gandia, Xàtiva o Castelló entre més, però a última hora, Adif la va cancel·lar. Segons paraules del senador Carles Mulet en aquell moment, el govern d’Espanya no vol que els usuaris coneguen les xifres que expliquen els retards i altres incidències que han recollit al web.

Combined-Shape Created with Sketch.

Ajuda VilaWeb
Ajuda la premsa lliure

VilaWeb sempre parla clar, i això molesta. Ho fem perquè sempre ho hem fet, d'ençà del 1995, però també gràcies al fet que la nostra feina com a periodistes és protegida pels més de 20.000 lectors que han decidit d'ajudar-nos voluntàriament.

Gràcies a ells podem oferir els nostres continguts en obert per a tothom. Ens ajudes tu també a ser més forts i arribar a més gent?
En aquesta pàgina trobaràs tots els avantatges d'ésser subscriptor de VilaWeb, a què tindràs accés a partir d'avui.