22.11.2017 - 17:18
|
Actualització: 22.11.2017 - 18:18
Una guerrera inspirada en un personatge hindú amb el toc de pop kitsch i feminista, de l’artista Cari Roig, ocupa el gran vitrall del vestíbul del Museu Valencià de la Il·lustració i de la Modernitat (MuVIM). Es tracta de la peça ‘Sospir maragda. L’art de veure-hi bé’ que el museu ha inaugurat en el context del Dia Internacional per a l’Eliminació de la Violència contra la Dona com a projecte comissariat per la professora Carmen Agulló.
L’obra s’ha presentat aquest dimecres en una roda de premsa en què han participat a més de Carmen Agulló i la creadora, Cari Roig, el diputat de Cultura de la Diputació de València, Xavier Rius; el director del MuVIM, Rafael Company; i el cap d’Exposicions del centre cultural, Amador Griñó.
‘Sospir maragda’ és una síntesi de la trajectòria de Cari Roig, des dels començaments en Equipo Límite fins al treball actual en l’Asociación Arco Íris, que treballa amb dones preses. L’obra manté viva l’essència del pop postmodern, irònic i radicalment compromès amb la lluita feminista d’Equipo Límite, al qual homenatja amb aquest ‘tomàquet-cor’ de la parella artística.
El gran mural reivindica la força de les dona davant l’adversitat i les crida a convertir-se en ‘Priyas’ –nom pres de l’heroïna protagonista d’un còmic hindú–, lliurades a la lluita contra la violència de gènere i la desigualtat. De la seua simbologia kitch destaca la referència a la guerrera, que amb destral a la mà, feixos de llum i verd esperança es prepara per protegir les dones davant la violència; la copa uterina arrelada a la terra o el gran disc-ull central que tot ho veu i ho transforma.
L’exposició també acull un audiovisual amb una selecció d’autoretrats d’internes del mòdul de dones de l’establiment penitenciari de Picassent, amb el nom de ‘Guerreres en temps de pau’, fets en els tallers de dibuix, pintura mural i creativitat que Cari Roig hi imparteix com a part d’un programa d’activisme artístic i social impulsat des de l’Asociación Arco Íris i que compta amb el suport econòmic de l’Obra social de la Caixa.
L’exhibició de l’obra al vestíbul i al vitrall del museu es completa amb l’edició d’una petita publicació desplegable que recull la reproducció de l’obra i una anàlisi detallada d’auesta producció artística feta per la comissària Agulló, així com informació de la trajectòria professional de les dues dones.
Amador Griñó ha incidit que amb aquesta proposta ‘el MuVIM manté un compromís continuat amb les polítiques de gènere i igualtat, que busquen donar visibilitat a la dona i recordar la necessitat de la causa feminista’. En aquest sentit, ha recordat que el centre ‘avalua periòdicament l’impacte de gènere derivat de la seva activitat, comptant amb un 54% de dones implicades en la producció de les exposicions de l’actual temporada’.
En aquest cas, Carmen Agulló i Cari Roig s’han embarcat juntes en la creació d’un espai –visual-textual– per a la reflexió al voltant de l’apoderament femení i la xacra de la violència de gènere.
‘Trancar amb els silencis’
‘L’obra de Cari Roig anima les dones a trencar amb els estereotips, amb els silencis i els temors, per descobrir la força que tenim dins nostre’, ha subratllat la comissària de l’exposició. ‘És un cant a l’energia positiva, l’optimisme i la creença en el nostre poder, el qual hem d’exercir per recuperar la confiança en nosaltres mateixes’, ha afegit Agulló.
Per la seva banda, Cari Roig, ha explicat que es tracta d’una obra que vol transmetre un missatge ‘de cor’. ‘Pensant en el dia en què totes les dones visquen i treballen amb alegria, amb colors i amb cor’, ha resumit.