10.03.2019 - 18:35
|
Actualització: 10.03.2019 - 19:35
Desenes de persones s’han concentrat aquest dissabte de matí a l’Estació del Nord de València sota el lema Xiulem pel Tren per a reclamar més inversions en els trens de rodalia i regionals, i per a denunciar ‘el maltractament continu que pateixen per part de Renfe’. Entre els adherits a la concentració convocada per la plataforma Indignats amb Renfe hi havia el col·lectiu Ontinyent en Bici.
Amb el mateix lema s’han fet concentracions simultàniament a Tortosa, Salou, i Manresa.
La portaveu de la plataforma, Paola López, ha criticat la desigualtat en la inversió d’aquesta modalitat de transport i amb la que es fa en trens TGV. ’Es dóna tota la prioritat al TGV, que representa el 3% dels viatgers mentre que els rodalia i la resta de trens mouen el 96% restant’. López ha remarcat que la inversió en aquests trens és ‘només del 20% any rere any’.
‘Patim patint un maltractament diari, retardant i cancel·lant trens contínuament, s’ha incrementat el temps de trajecte en rodalia entre València i Castelló, quan abans era d’una hora ara és d’una hora i 20 minuts’, ha incidit la portaveu.
Per la seua part, el portaveu d’Usuaris del Tren Valencià, Rafael Villalba, ha recalcat que no estan d’acord amb ‘la gestió de Renfe en els últims anys’. Consideren que aquesta ‘no és la forma de gestionar un mitjà de transport tan important com el ferrocarril, que s’enfronta als nous reptes de manera més ecològica que la resta’. Villalba ha afegit que ‘si Renfe no ho vol posar en valor, ho farem nosaltres els usuaris i usuàries’.
En un manifest repartit durant la concentració, els convocants protesten per la inversió de ’60.000 milions d’euros en TGV, un tren elitista i devorador de recursos econòmics i mediambientals, que aprofundeix la discriminació social’.
Al mateix temps, apunten que entre 2017 i 2018 ‘es van suprimir 2.000 trens per any en rodalia i regionals per falta de personal o manteniment i sols a València, s’han perdut més de deu milions d’usuàries per les obres del corredor mediterrani’, que segons adverteixen ‘és un TGV camuflat, que no ha portat cap benefici a les usuàries’.
En el manifest han elaborat un decàleg de reclamacions entre les quals es troben la ‘inversió en el més necessari i urgent del ferrocarril, la reestructuració d’horaris i contractació de personal per a prestar un servei de qualitat, eliminació de barreres arquitectòniques per a persones amb diversitat funcional o la integració en un mapa que sume FGV, EMT i Renfe’, entre més.
Promocionar el tren en compte del cotxe
Els manifestants també han criticat la ‘prioritat’ que es dóna als vehicles privats, el cotxe en aquest cas, davant un estand promocional d’una marca d’automòbils en l’estació de València. ‘Renfe, en compte de promocionar el tren, té un cotxe en el hall de l’estació: cap concessionari faria això amb el ferrocarril’, ha apuntat Villalba.
‘D’una banda, ens diuen que no hi ha diners per a personal o manteniment però hi ha coses que no necessiten inversió com ara anunciar per megafonia els retards o les cancel·lacions. En canvi, sí que són capaços de dir-te que has de validar el teu bitllet, si no et multaran. D’altra banda, saben que si cancel·len un tren, hi haurà més gent en el següent i no obstant això no posen un tren de doble composició perquè anem com a borregos’, ha reclamat López.
Sobre això, la portaveu ha afegit que aquesta situació provoca que ‘molta gent que agafa el tren, en veure que no arriben a temps al treball o la universitat, deixen d’agafar-lo i van amb cotxe, per la qual cosa es contamina més i accelerem el canvi climàtic, que és una realitat que no podem defugir’.