16.10.2015 - 08:44
|
Actualització: 16.10.2015 - 10:44
Durant deu setmanes l’entitat cívica exposarà deu raons per les quals els experts en matèria educativa assenyalen l’ensenyament en valencià com al «programa més eficaç, que evita les asimetries socials derivades del coneixement desigual de les llengües del país», segons ha declarat el president d’Escola Valenciana, Vicent Moreno.
Escola Valenciana ha consultat una comissió d’experts de la comunitat educativa i fruit d’aquestes reunions ha sorgit la definició de les deu raons més rellevants per les quals l’aprenentatge amb metodologia d’immersió en valencià és el programa òptim. Així, a partir del 14 d’octubre i fins al 17 de desembre, cada dijous Escola Valenciana difondrà una explicació en la qual traspua que l’ensenyament en valencià és la millor tria.
El primer argument que llança l’entitat cívica per a afirmar que la línia en valencià és sinònim d’excel·lència educativa és “El plurilingüisme com a força i oportunitat”, i ve de la mà de la UNESCO: «el plurilingüisme constitueix una força i una oportunitat per a la humanitat», així que aprendre llengües i sumar llengües és un enriquiment personal i social al qual tothom ha de tindre accés. La imatge que acompanya l’argument és el lliurament del Premi Internacional Linguapax a Escola Valenciana durant la XIIa Nit d’Escola Valenciana per part del Dr. Fernand de Varennes.
En aquesta línia, tot fent referència al decàleg, Vicent Moreno n’ha destacat un dels punts clau: «la ciutadania ha de saber que l’alumnat escolaritzat en valencià adquireix la capacitat de comunicar-se de forma equilibrada en qualsevol llengua del país que, per llei, té dret a aprendre i a usar en qualsevol context» i aquesta qualitat, ha afegit, «serà profitosa per al futur professional dels alumnes, quan accedisquen al món laboral.»
Entre el ventall d’oportunitats i les eixides laborals que possibilita l’ensenyament en valencià cal al·ludir, d’una banda, a la importància d’assegurar un domini semblant de les dues llengües oficials del país i, d’altra banda, a la major facilitat en l’aprenentatge de llengües. El president d’Escola Valenciana ha esmentat que «hem hagut de seleccionar les raons que els experts han valorat com a fonamentals, encara que n’hi ha moltes més.»
A tall de síntesi, l’objectiu d’aquesta iniciativa és col·locar en el lloc que li correspon el programa d’ensenyament en valencià com al programa òptim perquè és el més complet. El format de difusió del decàleg es portarà a terme de forma espigolada, la redacció serà breu i directa i tindrà una periodicitat d’una raó per setmana. A més, cada raó anirà acompanyada d’una imatge de projectes concrets d’Escola Valenciana que asseguren la normalització de la llengua a tots els àmbits de la vida quotidiana.