18.02.2021 - 19:16
|
Actualització: 18.02.2021 - 20:16
Els instituts d’Albaida i Benigànim s’han adherit al manifest que denuncia que els centres de territori valencianoparlant es troben ‘amb un greuge comparatiu davant les zones castellanoparlants’ a l’hora d’implantar el Pla Lingüístic de Centre experimental progressiu en la vehiculació de matèries no lingüístiques en castellà. Segons Escola Valenciana, més de setanta IES de tot el País Valencià li donen suport.
En el document, els equips directius d’aquests centres detallen que, davant la imminència d’elaborar el Projecte Lingüístic de Centre (PLC) segons la Llei 4/2018 de 21 de febrer, de la Generalitat, per la qual es regula i promou el plurilingüisme al sistema educatiu valencià, per aplicar-lo en el curs 2021-2022, es troben ‘amb un greuge comparatiu’.
L’escrit lamenta que s’haja autoritzat els centres de zones castellanoparlants a implementar de manera progressiva el PLC amb programes plurilingües experimentals, i reclama poder aplicar també una incorporació progressiva del castellà.
‘Sabem que, arran les mobilitzacions que es van dur a terme el curs passat a les comarques del sud per la disconformitat/incapacitat a l’hora de vehicular matèries no lingüístiques en valencià, segons els percentatges que disposa la llei, se’ls ha permés d’acollir-se a l’article 8, que contempla l’autorització de programes plurilingües experimentals sempre que complisquen els objectius d’aquesta, per a implementar de manera progressiva el PLC’.
Per això defensen que el seu alumnat, tot i estar en zona valencianoparlant, és ‘competent en llengua castellana en acabar els estudis, ja que el castellà és la llengua majoritària als mitjans’. A més, apunten, es troben en ‘una situació diglòssica que minoritza el valencià’. Per aquestes raons, reclamen la ‘possibilitat de fer una incorporació progressiva del castellà, per a poder garantir el compliment dels objectius que marca la llei respecte al domini del castellà’.
‘Necessitem normalitzar el valencià i no volem perdre drets lingüístics que ens han costat molt d’aconseguir. Som conscients que hem de complir la llei, però l’hem de complir tots i hem de poder acollir-nos tots a les mateixes facilitats per a implementar-la i vehicular matèries amb una llengua que no és la pròpia’, argumenten.
‘Tracte igualitari’
Els instituts reivindiquen ‘un tracte igualitari a tots els centres del sistema educatiu valencià i, en conseqüència’, poder acollir-se a l’article 8 de la llei 4/2018 perquè se’ls autoritze, als centres que ho sol·liciten, un PLC experimental progressiu en la vehiculació de matèries no lingüístiques en castellà.
Aquest pla, apunten, ha de ser ‘flexible en la possibilitat de plantejar l’aplicació dels percentatges treballant només aquelles competències lingüístiques que són deficitàries en l’alumnat per a garantir els objectius de la llei’.
El Sindicat de Treballadors de l’Ensenyament del País Valencià ha mostrat el suport al manifest i recalca que, més enllà de la valoració de la Llei de Plurilingüisme, comparteix totalment l’escrit, ‘que té com a finalitat garantir un adequat tractament lingüístic que evite una reculada en l’aprenentatge i domini de les llengües per part de l’alumnat valencià’. El sindicat ha informat que fa gestions amb la Conselleria d’Educació perquè autoritze aquests programes sol·licitats pels centres educatius.
Escola Valenciana es reuneix amb la Conselleria d’Educació
Escola Valenciana, que també ha donat suport al manifest al qual s’han adherit, s’ha reunit amb Margarida Castellano, directora general d’Innovació Educativa i Ordenació de la Conselleria d’Educació, a qui ha anunciat que ‘vetlarem pel compliment de la llei i per la presència més gran de valencià als PLC’.
L’entitat ha insistit que ‘l’actual Llei de Plurilingüisme contempla la possibilitat d’aplicar mesures de promoció del valencià així com la continuïtat dels programes de primària a secundària’, per la qual cosa ‘la conselleria ha d’escoltar aquests centres i permetre que s’apliquen les metodologies TILC necessàries per avançar en la normalització del valencià’.
Escola Valenciana ha recordat que mentre l’ensenyament en valencià garanteix ‘el total domini, tant de valencià com de castellà, i un domini efectiu de l’anglés’, els programes que apliquen un ensenyament majoritàriament en castellà ‘no garanteixen el complet domini de valencià, i obtenen resultats més dolents en anglés, la qual cosa és un greuge comparatiu’.
El #PEPLI ras i curt 👇 https://t.co/mmpyvnK6eP
— Marina Inquieta (@trinsgu) February 17, 2021