La gratuïtat del transport urbà

  • "Al cap de dos anys, les dades d’ús i les decisions d’administracions superiors avalen i demostren que vam prendre la decisió correcta."

Imma Ibáñez
06.06.2022 - 19:11
Actualització: 06.06.2022 - 19:13
VilaWeb

Quan el primer de gener del 2020 vam decidir de municipalitzar el servei d’autobús urbà i fer-lo debades, ho féiem conscients que era una manera innovadora de fomentar la mobilitat sostenible. La decisió, pionera a Espanya, tenia com a objectiu (després d’haver vist l’exemple de ciutats de França o Estònia) reduir l’emissió de gasos contaminants i fomentar la integració social de la ciutadania.

Al cap de dos anys, les dades d’ús i les decisions d’administracions superiors avalen i demostren que vam prendre la decisió correcta. Durant aquests dos anys la utilització del servei s’ha multiplicat, especialment entre dones i joves, i supera els 245.000 passatgers. Així mateix, hem vist com més ciutats europees s’afegien a la gratuïtat. Per exemple, a París el transport públic és debades per a menors de 18 anys. I més recentment, altres administracions espanyoles s’han afegit a la gratuïtat. Madrid només la va aplicar durant quinze dies l’any passat i València només els caps de setmana.

En aquest sentit, ens alegra de veure com la Generalitat Valenciana, per exemple, segueix el mateix camí que Ontinyent, encara que no és prou perquè es limita a uns dies. La gratuïtat no és una mesura en si mateixa, o almenys així ho interpretem a l’Ajuntament d’Ontinyent: és l’acció a través de la qual aconseguim de reduir les emissions de CO₂, garantim la universalitat de l’accés al transport públic i, per tant, que no circulen tants cotxes.

La nostra acció en 2020 va ser decidida, i alguns diran que atrevida, però és que creiem en la mobilitat sostenible. M’enorgulleix especialment veure com aquella acció que vam impulsar està ja integrada en la vida diària de la nostra ciutadania: anar a la compra, rebre atenció sanitària o traslladar-se al centre educatiu ja es fa amb autobús. Personalment, a més, com a regidora de l’àrea m’alegra de veure l’autobús ple, a primera hora, de xiquets i xiquetes que ja opten per fer-lo servir per a anar a estudiar.

Estem convençuts que aquests primers passos que ha fet la Generalitat Valenciana o altres ciutats d’Espanya es potenciaran pròximament perquè han vist els beneficis que té per a la ciutadania potenciar la gratuïtat del transport públic. Ens enorgulleix haver marcat el camí a aquestes administracions encara que només beneficia, de moment, la capital. A Ontinyent seguirem exigint i treballant perquè hi haja més vertebració del territori: com ha demanat reiteradament el nostre diputat a la Diputació de València Joan Sanchis, no pararem de demanar millorar el servei de rodalies de Renfe o el desdoblament de la CV-60.

 

Imma Ibáñez · Regidora de Transport de l’Ajuntament d’Ontinyent

 

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 6€ al mes

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem