La Lliga de Debat de Secundària i Batxillerat 2020 de la Xarxa Vives ha disputat ja la primera fase local, que va tindre lloc a la Universitat Politècnica de València del 16 al 18 de gener passats, en la qual es va imposar l’IES Josep Segrelles d’Albaida.

L’equip guanyador el formaven estudiants de 2n de Batxillerat: Carme Beneyto, Nerea Mateu i Manuel Mora, procedents d’Aielo de Malferit; Laia Bru d’Agullent; Amparo Obiols d’Albaida; Alejandro Grimaltos, de Bufali; amb el professor Miquel Vanyó, d’Ontinyent, com a capità. L’any passat, l’institut va quedar segon en la fase local.

En aquesta fase han participat vuit equips de sis centres formats per estudiants de 4t d’ESO, 1r i 2n de Batxillerat, que han debatut sobre el tema La tecnologia augmenta la felicitat? L’IES d’Albaida representarà la Universitat Politècnica de València en la fase final de la competició, que se celebrarà a la Universitat Rovira i Virgili (Tarragona) del 22 al 24 d’abril que ve i que reunirà els equips representants de tretze universitats més.

Un segon equip de la nostra comarca competeix enguany en aquesta lliga. L’IES Porçons d’Aielo de Malferit ho farà a la Universitat de València, del 2 al 7 de març

La Xarxa Vives organitza des de 2014 la Lliga de Debat de Secundària i Batxillerat, una competició d’oratòria que consta de dues fases. En les fases locals classificatòries, els equips competeixen en una mateixa universitat. Enguany, la competició té catorze fases locals que es disputen entre els mesos de gener i març a les universitats Abat Oliba CEU, d’Alacant, d’Andorra, Autònoma de Barcelona, de Barcelona, de Girona, Jaume I, de Lleida, Miguel Hernández d’Elx, Politècnica de València, Pompeu Fabra, Rovira i Virgili, de Vic- Central de Catalunya i de València. Són 169 centres docents d’Andorra, Catalunya i el País Valencià. Finalment, els centres guanyadors de cada fase local representen llurs universitats en la fase final de la competició.

La Lliga de Debat de Secundària i Batxillerat es proposa que els estudiants milloren habilitats comunicatives i competències transversals per a la vida acadèmica i professional futures, amb el treball i continguts de forma dinàmica i participativa. En aquest sentit, ‘les habilitats de comunicació no verbal, la recerca d’informació, l’anàlisi d’una temàtica concreta i, sobretot, el treball en equip, generen un espai de formació i aprenentatge excepcional’. A més, els professors disposen ,a través de la participació en l’activitat, d’una innovadora eina docent que, d’una banda, augmenta la visibilitat dels resultats de la seua tasca docent i, d’una altra, permet l’intercanvi d’experiències amb altres professors.

Organitzada per la Xarxa Vives d’Universitats, i Escola Valenciana en el cas del País Valencià, la Lliga de Debat té el suport de la Generalitat de Catalunya, la Generalitat Valenciana i el Govern d’Andorra. L’Acadèmia Valenciana de la Llengua, l’Institut d’Estudis Catalans i l’Ajuntament de València hi col·laboren, a més de diversos ajuntaments, com el de Castelló de la Plana, Guadassuar, Mataró, Olot, Roses, Salt, Sant Feliu de Llobregat i Terrassa.