03.06.2017 - 08:12
|
Actualització: 03.06.2017 - 10:11
Cinc alumnes de l’IES Josep Segrelles d’Albaida, acompanyats de dues professores del centre, van visitar Reggio Calabria del 2 al 7 de maig passat, en el segon encontre celebrat dins un programa Erasmus + coordinat per l’institut. Durant sis dies han tingut l’oportunitat de conéixer aquesta regió del sud d’Itàlia junt a vint estudiants dels altres quatre països que participen en el projecte: Itàlia, Portugal, la República Txeca i Alemanya.
La setmana estigué plena d’activitats de tota mena, desenvolupades a l’institut italià d’acollida, on els alumnes van seguir treballant el tema principal del projecte, l’abandonament escolar prematur, i van poder comparar la situació d’aquesta questió en els països participants. A més, l’expedició valldalbaidina va aprofitar per a donar a conéixer la nostra comarca a la comunitat educativa italiana, amb una exposició de productes típics de la terra. Els alumnes valldalbaidins es van allotjar en domicilis particulars, I van poder conéixer els voltants de la ciutat gràcies a les excursions i activitats lúdiques organitzades per a ells.
Les professores del departament d’anglés, Neus Blasco i Isabel Guerrero, coordinen el projecte ‘SOLVE: from Dropouts to Excellence’ en el qual hi participen alumnes de cinc països: els de l’IES Josep Segrelles d’Albaida, dels País Valencià i que coordina el projecte; Stredni Skola A Materska Skola, de Liberec a la República Txeca; Franziskner Gymnasium Kreuzburg gmbh, de Grosskrotzenburg a Alemanya; Istituto Tecnico Economico Raffaele Piria de la localitat italiana de Reggio Calabria; i Agrupamento de Escolas Alfândega da Fé, Alfândega da Fé, de Portugal.
Aquest és el tercer projecte europeu en què participa l’institut d’Albaida, amb una valoració molt positiva pels resultats per a l’alumnat, segons han assegurat des del centre. A mésde treballar una questió d’actualitat dins l’ambient escolar, els 25 alumnes que participen en el projecte tenen l’oportunitat de viatjar, conéixer altres cultures i conviure amb gent de la seua edat en cadascun dels encontres. La pròxima trobada serà a Portugal el mes de novembre vinent, on 8 dels estudiants tindran l’oportunitat de repetir l’aventura i l’experiència viscuda recentment a Itàlia per una companys seus.
El projecte
El projecte Erasmus+ titulat ‘Solutions: from Dropouts to Execellence’ (Solucions: de l’Abandonament a l’Excel·lència) se centra principalment en dos aspectes de l’educació en els nostres països, amb una durada de dos cursos.
La primera part del projecte es centra a investigar les causes de l’abandó escolar en cadascuna de les escoles i instituts participants per a descobrir les raons que porten els estudiants a deixar la formació abans de l’edat legal i moltes vegades sense titular.
La segona part del projecte guia els estudiants cap a l’excel·ència acadèmica i personal. Per tal d’aconseguir-ho, aprendran millors maneres de tindre èxit en els estudis mitjançant el desenvolupament d’habilitats personals i competències importants, com ara l’autosuficiència, la resolució de problemes, habilitats empresarials, socials i d’organització, la millora en les TIC, les competències lingüístiques i de cooperació, així com els estils d’aprenentatge i les intel·ligències múltiples. La finalitat és augmentar la consciència de les fortaleses i debilitats i orientar cap a l’èxit en els estudis futurs.
Els objectius principals dels projecte són els següents:
1- Prevenir l’abandonament escolar primerenc analitzant-ne les possibles causes i buscant solucions.
2- Guiar els alumnes cap a l’excel·lència acadèmica i professional amb diferents tipus d’aprenentatge.
3- Elaborar un projecte de voluntariat d’ajuda entre iguals.
4- Fomentar l’aprenentatge autònom i emprenedor.
5- Informar els alumnes de les qualificacions i acreditacions que proporciona la Unió Europea.
6- Formar els mestres amb les últimes tècniques d’ensenyament per a motivar l’alumnat.
7- Facilitar la coordinació entre les escoles de primària i secundària.
8- Involucrar els pares i professors en les diferents etapes del procés d’aprenentatge.
9- Crear mitjans de comunicació fluids entre alumnes, pares, escoles i autoritats.