04.05.2020 - 14:43
|
Actualització: 04.05.2020 - 16:43
Més de quaranta-cinc dies confinats. Més de quaranta-cinc dies sense assistir als centres educatius ni veure els companys i companyes o compartir moments d’esplai. Més de quaranta-cinc dies acudint a classe de manera telemàtica sense previ avís. La rutina dels nostres xiquets i xiquetes es va veure completament alterada amb la declaració de l’estat d’alarma aquell llunyà 14 de març de 2020.
Una situació propiciada per la Covid-19 que posa en evidència les desigualtats socials que hi havia a la nostra societat. Gran part de l’alumnat disposa d’un ordinador per a poder seguir la dinàmica que el seu professor o professora ha previst, però hi ha una altra part de xiquets i xiquetes que no disposen d’un ordinador o d’una pissarreta. Per això era important des de l’Ajuntament d’Ontinyent posar en marxa un pla que ens permetria de garantir com a institució pública el dret a l’educació en igualtat d’oportunitats tal com arreplega la Convenció dels Drets del Xiquet. Precisament, per a evitar aquesta escletxa digital i que el seu rendiment acadèmic així com les habilitats cognitives no es vegen afectades, es va posar en marxa el mes de març el servei d’atenció pedagògica. Aquest pla d’actuació està fent-se amb el personal docent dels centres, especialment les tutores del xiquet o xiqueta per a coordinar totes les tasques. Aquest dossier pedagògic elaborat per la docent i el Gabinet Psicopedagògic es prepara en el departament d’educació i es reparteix en els habitatges de l’alumnat més vulnerables i a les escoles. És encomiable la tasca que s’està realitzant als centres d’Ontinyent. Des d’aquesta tribuna vull agrair tota la disposició i el treball des dels col·legis de la nostra ciutat per a seguir amb la difícil educació en línia. El govern de Jorge Rodríguez té molt clar que farà el possible i l’impossible perquè no es quede ningú pel camí. Ontinyent som totes i tots.
Aquesta situació que ens ha obligat a parar el nostre accelerat ritme de vida ha de servir per a fer-nos reflexionar i ser així una societat que no pensa tant en les individualitats. Si hi ha alguna conclusió que podem extraure d’aquesta pandèmia és que sols units, totes i tots, podem avançar. És, per això, que impulsar aquest pla per a trencar amb les desigualtats és fonamental perquè la nostra societat siga eixa societat d’igualtat d’oportunitats que tots anhelem i sobretot perquè estem parlant de desigualtats que afecten els nostres xiquets i xiquetes, el nostre futur.
Des del 27 d’abril, els xiquets de fins a catorze anys ixen a passejar i comencen a estar en contacte amb la natura. Una decisió transcendental per a trencar amb aquest confinament que segons moltes expertes pot afectar les àrees clau del neurodesenvolupament dels infants: moviment, relacions socials, el joc o l’aprenentatge. Encara queda molt perquè els nostres parcs puguen rebre de nou els nostres xiquets i xiquetes, però aquesta mesura ens acosta un poquet més al que era la nostra realitat i sobretot permet que, elles i ells que en molts casos no acaben d’entendre què està passant, puguen recuperar, per uns instants, un poc d’eixa normalitat que era poder eixir al carrer.
Més enllà d’aquesta decisió de l’estat espanyol, en l’àmbit local i des de l’ajuntament són moltes les mesures que estem posant en marxa perquè aquest confinament no siga tan dur per a diferents sectors de la nostra ciutadania. Totes les regidories estan implicades i treballant incansablement. Si abans comentàvem la importància del Pla Pedagògic per a trencar amb l’escletxa digital, des de la regidoria d’Esports també hem posat en marxa un Pla Esportiu on les Escoles Esportives Municipals dels Clubs Esportius de la ciutat i altres Clubs Locals ens ofereixen durant 30 minuts una masterclass esportiva. L’esport és fonamental aquests dies i vull agrair als clubs tota la seua predisposició per a seguir el Pla Esportiu per a tots els xiquets i xiquetes i poder afegir la ciutadania en aquestes masterclass. Diàriament estem acostumats a un cert nivell de despesa energètica per activitat física. Una activitat física que inclou no sols anar al gimnàs, sinó qualsevol mena de desplaçament que fem al llarg del dia. Amb la limitació de moviments per l’estat d’alarma, la nostra activitat també ha baixat i és possible que si tinguérem un comptador de passos, aquest no anirà més enllà del centenar.
Aquest Pla Esportiu sorgeix precisament per ajudar a incrementar l’activitat física i evitar que els nostres músculs es debiliten i comencen a aparèixer dolors musculars. Estar confinat no és sinònim de no poder estar en forma. Fer esport és salut, i si hi ha alguna cosa que veiem aquests dies que és la més important, és justament la salut. Sense salut no podem gaudir del carrer, dels amics, de les nostres festes, de la natura. En definitiva, sense salut no tenim res.