30.07.2018 - 16:31
|
Actualització: 30.07.2018 - 18:31
Des de l’assemblea Conviure amb Diversitat d’Ontinyent volem informar del projecte social que hem dut a terme a la ciutat durant el curs escolar 2017-2018. La nostra assemblea és un grup d’iniciativa popular sorgida en 2017 arran d’uns casos d’exclusió social de xiquets i xiquetes amb diversitat funcional en l’àmbit escolar a Ontinyent. També partia d’iniciatives d’interés per una educació inclusiva per part del grup de docents de les comarques centrals Encontres Pedagògics, i del grup de famílies i professionals Criar amb Diversitat, així com de persones a títol individual amb inquietuds comunitàries. Moltes són les qüestions que hem anat tractant, solidaritzant-nos, aprenent… Al mateix temps hem vist coses que cal millorar al nostre entorn. En aquest article volem compartir amb la societat alguns dels temes que més ens han ocupat.
En concret volem posar de manifest que a hores d’ara sols hi ha assignada una Educadora d’Educació Especial a Ontinyent, malgrat que hi ha molts més xiquets i xiquetes amb diversitat funcional escolaritzats en centres ordinaris en aquesta població. No hi ha Integradors/es Socials ni cap altre perfil professional que done suport a la tasca de les mestres, les persones especialistes en pedagogia terapèutica (PT), orientadors/es, mestres d’audició i llenguatge (AL)… a les aules i als patis. Per tant, la situació d’aquests xiquets i xiquetes amb diversitat funcional que volen estar escolaritzats en centres ordinaris és cada cop més greu i amb més traves administratives.
Un dels motius pel que es reclama que els xiquets i xiquetes amb diversitat funcional puguen estar escolaritzats als centres ordinaris és que a la nostra població l’escola d’Educació Especial es troba lluny del nucli urbà, açò els dificulta –i molt– la participació en la comunitat, per no parlar de la seua invisibilitat en la societat. També es va transmetre a l’assemblea que aquesta situació encara és més complicada quan un xiquet/a amb diversitat funcional vol participar en activitats extraescolars en centres, acadèmies, clubs i contextos normalitzats del poble. Vist tot això, no podíem plegar els braços i vam crear dues comissions de treball: una per a treballar en l’àmbit escolar, i d’altra per a iniciatives de sensibilització i reivindicació, d’actuació en el carrer, adreçades a tota la població.
Amb les primeres reflexions, ens vam posar treballar i el nostre primer projecte va ser EL LLIBRE VIATGER, on hem investigat què és ser diferent per als xiquets i xiquetes de la nostra població. En aquesta primera acció de sensibilització es pretenia donar eines i alternatives perquè aquestes situacions de rebuig i exclusió no es repetisquen.
Procés i conclusions del projecte EL LLIBRE VIATGER
S’ha passat un fitxa, per a complimentar individualment, a l’alumnat de 3r i 6é de les escoles CEIP Lluís Vives, CEIP Bonavista i Col·legi La Milagrosa, tres centres pilot per a encetar aquest projecte. En aquesta fitxa es preguntava en quin moment s’havien sentit diferents i com es van sentir. Amb els casos emplenats vam elaborar un llibre viatger, amb la col·laboració del Centre Ocupacional Jose Antonio Bodoque i el CRIS d’Ontinyent, que va circular per les diferents llars perquè es reflexionara en família sobre els casos plantejats i escrigueren què es podria dir a l’alumne/a que afirmava sentir-se diferent. Per a mantenir la privacitat de l’alumnat es van creuar els llibres entre les escoles perquè cada família rebera els casos d’una altra escola, i així evitar assenyalaments entre l’alumnat.
Una vegada recollit el Llibre Viatger de cada escola, vam fer una sessió presencial amb l’alumnat participant per tal de reflexionar en grup sobre qüestions com què és ser diferent, inclusió/exclusió, els sentiments al voltant de l’exclusió i facilitar la resolució de conflictes.
Una de les conclusions a què hem arribat és que allò a què els adults no donem importància, moltes vegades és el que fa sentir-se diferents als xiquets i xiquetes. Entre més, parlen de situacions com: quan no juga tot el grup junt i alguna persona queda exclosa; quan hi ha algú que mana sobre la resta; que el no vestir igual que la majoria et fa sentir malament; que ser espiat al pati molesta; que una persona es porte malament afecta la resta del grup; quan algú no pot aprendre; quan es mor un familiar no saben com sentir-se; quan tenim diferències de volum, pes, estatura, etc. En definitiva, quan senten que la resta els tracta diferent…
Volem agrair a aquestes escoles l’oportunitat de col·laborar, especialment als xiquets que ens han obert els seus cors, també a les famílies pel temps dedicat a llegir i respondre al Llibre Viatger. I des d’ací, volem convidar a la resta d’escoles a gaudir de l’experiència del Llibre Viatger així com convidar a qui vulga participar en l’assemblea i en les pròximes reunions i iniciatives que només acaben de començar. El canvi ha de ser des de la societat i per tant cadascú ha de posar el seu gra de sorra!! És la nostra responsabilitat –i ens atrevim a dir que una obligació– fer un món més igualitari on la diferència servisca per enriquir i no per a assenyalar i menysprear.
Si esteu interessats a continuar fent passets cap a una societat inclusiva, aportar idees, reflexions, o comentar situacions que trobeu que cal tractar… podeu vindre a les reunions i participar conjuntament. El correu de contacte és: criarambdiversitat@gmail.com