Arza, Negre i Sales reflexionen sobre l’evolució de la paraula en ‘Veus pròpies’ a Bocairent

  • L'exposició d'obres adquirides per la Generalitat es pot contemplar fins al 9 de gener vinent al Museu Antonio Ferri de Bocairent

VilaWeb
Redacció / EP
11.11.2021 - 12:10

La paraula, com a mitjà per a veure el món i comprendre’n l’evolució, és el fil conductor de ‘Veus pròpies. Art Contemporani de la Generalitat Valenciana’, amb obres de Mar Arza, Marta Negre i Mery Sales. L’exposició es a inaugurar ahir al Museu Antonio Ferri de Bocairent com a part de les obres adquirides per la Conselleria d’Educació, Cultura i Esport, en el Pla incentiu del patrimoni artístic valencià, en 2017 i 2018.

Mitjançant ‘Veus pròpies’, el Museu Antonio Ferri de Bocairent mostra una selecció d’obres adquirides en la primera i segona edició d’aquesta línia amb la firma de Mar Arza, Marta Negre i Mery Sales. L’exposició es podrà visitar fins al 9 de gener de 2022.

La paraula és el fil conductor de les obres que reuneix aquesta tercera exposició a Bocairent, entesa com a “depositària de significats que no són mai arbitraris, perquè tanquen la història i la manera de veure el món d’una societat”.

“Les paraules ens fan entendre la realitat, però a més les paraules que usem mostren com som, la nostra manera particular i individual de veure el món. Són testimoniatge de la nostra història personal i de com eixa història s’ha anat articulant al llarg de generacions amb altres històries i altres realitats”, expliquen.

En concret, l’exposició compta amb tres peces. ‘El valor dels paraules’ (2010-2017), de Mar Arza, intervé sobre objectes tan quotidians com els documents financers per a crear poemes que, sobre l’empremta d’escriptures anteriors, generen una nova lectura. Parteix d’una hipòtesi: si estalviem diners per a temps d’escassetat, podríem també estalviar paraules per a quan les necessitem?

Marta Negre, amb càpsules audiovisuals, reflexiona sobre l’apropiació de patrons de pensament d’autors contemporanis i l’evident escàs paper femení en la història del pensament europeu des del sistema educatiu a través de ‘Els *referents’ (2016). ‘[dik’Øjon]’ (2017) és una invitació a pensar quin lloc ocupa hui el pensament, en una societat que relega les humanitats i la reflexió sobre la vida a un segon pla. I ‘Finger and Swan. A short story about David Hume’s Theories’ (2017) és un experiment audiovisual filosòfic que acosta, a algunes qüestions tractades per Hume, com l’escepticisme, els dubtes sobre l’existència de Déu i el criteri de la realitat.

Finalment, ‘Traços d’una veu’ (2015), de Mery Sales, evoca la veu de la filòsofa Hannah Arendt, d’origen jueu, que va ser silenciada durant dècades. La impossibilitat de transmetre el seu pensament polític porta l’artista a concloure el circuit comunicatiu a través de la imatge pictòrica. El conjunt de gestos que veiem s’impregnen de memòria amb l’objectiu de plasmar les paraules d’Arendt sense necessitat d’usar-les, dotant d’atemporalitat al seu llegat.

En la inauguració de l’exposició va participar el director del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana, José Luis Pérez Pont, i el batle de Bocairent, Xavier Molina.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any