Bocairent i Ontinyent, entre els municipis d’interior amb millor oferta turística per internet

  • Segons una investigació sobre geolocalització i l'ús d'internet per al turisme al País Valencià

VilaWeb
Redacció / EP
31.10.2017 - 16:46
Actualització: 31.10.2017 - 17:46

Bocairent i Ontinyent són les localitats de la Vall d’Albaida que són destacades en la primera investigació sobre geolocalització i l’ús d’internet per al turisme al País Valencià, realitzada per Gersón Beltrán, doctor en Desenvolupament Local i Territori per la Universitat de València i professor associat del Departament de Geografia.

Segons aquest treball, atenent l’oferta turística a través de webs, Bocairent és un dels municipis que s’hi destaca juntament amb Biar, Montanejos, Cofrents, Vilafranca, Sot de Xera i Cabanes. En el cas de les xarxes socials, els ajuntaments i empreses que duen a terme un millor ús d’aquestes eines per captar viatgers o subministrar informació sobre patrimoni i visites són Ontinyent, Manises, Sogorb i Riba-roja de Túria.

Segons indica en la seua tesi, l’última enquesta autonòmica realitzada en el sector indica que gairebé un 50% dels viatgers potencials busquen prèviament informació sobre destinacions turístiques a través de la xarxa . A més, més del 30% fa les reserves digitalment i prop d’un 40% té coneixement de l’oferta d’un municipi gràcies a internet.

En aquest context del turisme 2.0, Beltrán es va preguntar quina capacitat tenen els municipis turístics de l’interior i les seues empreses per oferir la informació a internet i comunicar-se amb els turistes a través dels nous mitjans. Així, el treball d’aquest expert en geomàrqueting va abordar un total de 143 municipis valencians d’interior, investigant les webs i les xarxes socials tant d’empreses privades del sector turístic com d’entitats municipals.

Per això va plantejar –després introduir el mètode eMICA amb què ha adaptat un model per a l’anàlisi de l’oferta per a empreses i destinacions turístiques– l’estudi de diferents factors, com són l’anàlisi del posicionament a Google, la geolocalització en mapes online , la presència en pàgines web i xarxes socials, així com la informació que s’aporta en cada mitjà; la interacció amb el turista en línia, la comercialització dels productes o serveis i la reputació com a conseqüència de les puntuacions i comentaris sobre els municipis.

Les conclusions assenyalen que, encara que no existeix un comportament territorial homogeni dels municipis com perquè es puga establir un model, n’hi ha que destaquen. En aquest sentit, els municipis millor posicionats en la comunicació en línia amb els potencials viatgers són Morella i Enguera, atès que compten amb un bon desenvolupament tant dels seus serveis a través de pàgines web com l’ús de les xarxes socials amb finalitats informatives i de negoci .

Atenent únicament a l’oferta turística a través de webs, destaquen Bocairent, Biar, Montanejos, Cofrents, Vilafranca, Sot de Xera i Cabanes. Quant a xarxes socials, els ajuntaments i empreses destacats són Ontinyent, Manises, Sogorb i Riba-roja de Túria.

Així mateix, d’aquesta radiografia turística es desprèn que els allotjaments rurals gairebé tripliquen l’oferta d’hotels, i que hi ha poca presència de càmpings i empreses de turisme actiu, dues organitzacions eminentment rurals i que es complementen amb la resta d’oferta a l’hora de generar paquets turístics per a comercialitzar.

Beltrán conclou que ‘si bé les administracions públiques han fet esforços per desenvolupar la promoció online dels municipis d’interior de la Comunitat Valenciana, caldria estudiar la possibilitat de crear un observatori que analitze de forma específica els problemes de desenvolupament dels espais d’interior’.

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any