El sector ferroviari de CCOO PV ha denunciat el tancament de la venda presencial de bitllets en set estacions de tren del País Valencià, entre les quals la d’Ontinyent, mesura a la qual s’oposa ‘frontalment’ i per la qual ha demanat explicacions a Adif i Renfe, en considerar que aquesta acció ‘s’emmarca en la política de desmantellament del ferrocarril convencional’.

La mesura, que ja havia criticat també el sindicat CGT, podria no entrar en vigor, o almenys parcialment, si tal com assegura el partit Teruel Existe, el PSOE compleix l’acord signat amb els aragonesos per a la investidura de Pedro Sánchez de no fer-la efectiva.

En un comunicat, la CCOO PV ha lamentat que ‘l’abandó del servei de venda presencial de bitllets’ en aquestes set estacions ‘pot afectar milers de persones usuàries que utilitzen aquest servei anualment’. En moltes, ha explicat, s’han deixat d’expedir bitllets i informar els usuaris des de l’1 de gener a pesar que ‘existeix personal de circulació d’Adif’.

‘Tampoc s’ha comunicat aquesta mesura als comités d’empresa, tot i estar en plena negociació dels gràfics del personal de circulació, en què s’estan plantejant múltiples retallades de llocs de treball. El pas següent serà tancar totalment aquestes estacions, que quedaran sense personal’, ha censurat CCOO.

El sindicat defensa que la venda i informació presencial en les estacions s’han de mantenir ‘perquè així ho demanda la ciutadania, que vol utilitzar aquest servei públic’, un servei que ‘no es pot substituir ni per les màquines de venda automàtica (poc operatives, pateixen múltiples avaries, no compten amb el manteniment adequat i no admeten totes les tarifes) ni per la venda en línia, que no és adequada per a la mena de persones que utilitzen aquests serveis’.

Les estacions afectades, a més d’Ontinyent, són Camporrobles; Utiel (ací s’abandona totalment la venda presencial i no se sap si es posaran màquines o s’haurà de sol·licitar el bitllet a l’Operador comercial N1 a bord del tren). Alcoi, Benicàssim, Orpesa i Elda-Petrer ‘estaran sense venda presencial per part de l’empresa pública i possiblement, en el millor dels casos, el servei és prestat per una contracta’, amb el que es destruirà ocupació pública ‘donant pas a la precarietat laboral’.

Segons el sindicat, és ‘una mesura més en el camí emprés d’apostar únicament per l’AVE i abandonar les línies de ferrocarril convencionals, amb escasses inversions per a modernitzar-les i millorar-les, amb falta de manteniment de la infraestructura, amb trens obsolets i mal mantinguts, amb pocs i mals serveis i horaris encara pitjors’.

A més, ha assegurat que ‘la falta de personal en les empreses ferroviàries és alarmant ‘perquè s’han reduït dos terços de les plantilles en els últims trenta anys, la qual cosa afecta el manteniment de la infraestructura ferroviària i dels vehicles, la regulació del trànsit ferroviari, i la informació i venda presencial de bitllets’.

‘La falta d’operadors comercials N1 fa que cada any circulen més del 10% dels serveis ferroviaris a tot Espanya sense personal a bord i la falta de maquinistes fa que diàriament molts trens s’estiguen suprimint i substituint per trasllats amb autobús. És una situació caòtica que podria afectar negativament la seguretat ferroviària. Cal l’augment i rejoveniment de les plantilles’, ha incidit CCOO PV.

Fes-te'n subscriptor i construeix amb VilaWeb25 el diari nou que els Països Catalans necessiten ara.

60€/any | 18€/trimestre
120€/any | 35€/trimestre

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.