La Conselleria d’Educació ha proposat que els alumnes d’Infantil i Primària tornen a classe el curs vinent tots els dies sota mesures d’higiene i seguretat.

El conseller Vicent Marzà, acompanyat pel secretari autonòmic d’Educació i FP, Miquel Soler, ha participat per videoconferència en la Conferència Sectorial d’Educació convocada pel Ministeri d’Educació i FP espanyol amb els responsables de les comunitats autònomes, segons ha indicat la Generalitat en un comunicat.

Marzà ha acordat 14 punts generals amb el Ministeri i ha traslladat al Fòrum Educatiu Valencià una proposta per a preparar el retorn a les aules valencianes de l’alumnat el 7 de setembre.

‘Atenent què indica el Reial decret llei postconfinament, de tots els escenaris que teníem preparats, el del retorn a les aules el curs vinent és factible i el més idoni per al bé educatiu, social i emocional de l’alumnat valencià i del conjunt de les famílies’, ha explicitat Vicent Marzà.

El conseller ha afegit: ‘Fa setmanes que treballem amb escenaris possibles, i el de garantir espais educatius segurs per a les classes presencials està molt treballat’. ‘De fet estem distribuint material d’higiene i seguretat en els centres des que entrem en la desescalada, per això en aquest sentit hi ha ja molta faena feta’, ha agregat.

Des d’Educació han indicat que ja s’ha fet un primer repartiment de màscares i gel hidroalcohòlic, i també s’ha procedit a la desinfecció en profunditat de tots els centres educatius. Tot amb l’objectiu que al setembre les aules siguen ‘espais segurs per a tot l’alumnat i el professorat valencià seguint les recomanacions indicades per les autoritats sanitàries’.

Trasllat de la proposta al Fòrum Educatiu Valencià

El conseller Vicent Marzà i el secretari autonòmic Miquel Soler s’han reunit també amb la resta d’agents de la comunitat educativa en el Fòrum Educatiu Valencià conformat per la Conselleria, pares i mares, directors de centres, representants del professorat i representants dels centres concertats.

La clau d’organització valenciana gira entorn de ‘la presencialitat i la seguretat a les aules com a eix principal; el manteniment de la distància de metre i mig entre alumnes en els espais educatius tal com marca el Reial decret llei 21/2020; la reducció de ràtios a les aules sempre que siga possible i l’organització singularitzada per a cada centre educatiu tenint en compte les característiques particulars, en col·laboració amb els mateixos centres’.

Marzà ha afegit: ‘Considerem que cal treballar la formació presencial perquè tota la societat s’està adaptant a la nova situació i l’educació no es pot mantenir al marge. Després de mesos de formació a distància, l’alumnat s’ha de reenganxar a la rutina educativa. Els centres educatius són espais d’aprenentatge, però també de socialització i desenvolupament emocional dels xiquets, xiquetes i joves. Espais relacionals i principal instrument de reducció de les desigualtats’.

En aquesta línia, el secretari autonòmic, Miquel Soler, ha explicat que ‘amb eixe principi general, treballem per a aconseguir que el 100% de l’alumnat d’Infantil i Primària vaja a classe cada dia en l’horari habitual, incloent-hi els serveis complementaris de menjador i transport escolar’.

En els casos que calga fer adaptacions es treballarà en funció de la grandària de les aules i ‘allà on faça falta es reduiran les ràtios i es faran més grups’. La Conselleria traslladarà als equips directius dels centres educatius que ho necessiten ‘una proposta de models organitzatius’. D’acord amb això, cada centre configurarà la seua organització i explicitarà les necessitats concretes per al seu centre i la Conselleria facilitarà les solucions.

Menjador i transport en Infantil i Primària

En Infantil i Primària es volen garantir també els serveis de menjador i transport escolar, així com l’horari lectiu habitual dels centres educatius.

En el cas de Secundària, Batxillerat i FP la proposta de la Conselleria és que la formació de l’alumnat siga 100% presencial, amb els horaris lectius habituals.

No obstant això, en els casos que no es puguen adoptar les mesures de seguretat pel nombre d’alumnes i les dimensions de les aules, la conselleria proposa que es treballe en una fórmula basada en l’assistència a classe de l’alumnat en dies alterns.

Així, cada grup d’alumnes es dividirà en dos i es configurarà una assistència basada en aquesta alternança. En aquest cas es propiciarà l’assistència presencial diària a l’alumnat dels primers cursos de l’ESO.

En aquest sentit, un grup assistirà a classe un dia i el següent el dedicarà a treballar continguts a casa que els haurà proporcionat el professorat. D’aquesta manera s’assegura també un seguiment formatiu més individualitzat per alumne, ja que els grups seran molt més reduïts.

Així mateix, es dissenyaran en cooperació amb el ministeri espanyol més programes de reforç per a l’alumnat de l’ESO, en la línia dels quals actualment estan ja en marxa en molts instituts a les vesprades.

Els responsables d’Educació han agraït a la comunitat educativa ‘la gran tasca que s’ha dut a terme aquests mesos de confinament, desescalada i esforç organitzatiu que continuarem fent tots junts ara per a iniciar el curs, ja que aquesta serà l’aportació de la comunitat educativa al conjunt de la societat valenciana’.

Combined-Shape Created with Sketch.

Ajuda VilaWeb
Ajuda la premsa lliure

VilaWeb sempre parla clar, i això molesta. Ho fem perquè sempre ho hem fet, d'ençà del 1995, però també gràcies al fet que la nostra feina com a periodistes és protegida pels més de 20.000 lectors que han decidit d'ajudar-nos voluntàriament.

Gràcies a ells podem oferir els nostres continguts en obert per a tothom. Ens ajudes tu també a ser més forts i arribar a més gent?
En aquesta pàgina trobaràs tots els avantatges d'ésser subscriptor de VilaWeb, a què tindràs accés a partir d'avui.