El ‘Bus de la llengua’ recorrerà més d’un centenar de pobles de tot el País Valencià per a promocionar l’ús social de la llengua a través de cinc tallers que uneixen l’aspecte didàctic amb el lúdic i ‘construir així ponts entre les diferents localitats i connectar els valencians de totes les comarques’.

El conseller d’Educació, Investigació, Cultura i Esport, Vicent Marzà, amb el director general de Política Lingüística i Gestió del Multilingüisme, Rubén Trenzano, han presentat aquest divendres aquest bus, que arrenca avui cap a Castelló per ser a les festes de la Magdalena i la setmana que anirà a les Falles de València.

A la Vall d’Albada, la campanya no arribarà fins el febrer de l’any que ve. A Ontinyent hi serà del 5 al 8, i a l’Olleria es podrà visitar el dia 9 de febrer. En total visitarà enguany centres educatius i centres comercials de 77 municipis, i el 2019 visitarà 29 localitats més per vincular aquesta campanya mòbil a tres elements fonamentals: l’aula, el carrer i la festa.

Per això, s’han deixat buits a l’agenda perquè puga recórrer alguns municipis en ocasió d’alguna celebració de rellevància. D’aquesta manera, anirà també al juny en Fogueres d’Alacant i a l’agost al Misteri d’Elx.

A cada municipi aquest bus, que forma part de la campanya ‘Sempre teua. La teua llengua‘, hi serà una mitjana de dos o tres dies en funció de la població que tinga i les activitats que l’ajuntament corresponent vulga programar aprofitant la visita.

L’autobús comptarà amb la presència de dos monitors encarregats de fer els tallers dissenyats per dinamitzar les visites, tant de centres educatius com de públic en general, en què es promou la diversitat lingüística mitjançant jocs i concursos.

Els cinc tallers són ‘Una de quatre’, dirigit a alumnes d’ESO, Batxillerat i públic general, en el qual els participants concursaran per equips per demostrar els coneixements que tenen relacionats amb el nostre territori.

En el concurs, també per equips de ‘L’alfaruleta’, dirigit a totes les edats, un dau determinarà una categoria, com ara ‘menjar’ o ‘aliment’, de la qual hauran de buscar paraules que comencen per la lletra que marcarà una ruleta alfabètica, que faran girar els participants.

Al taller creatiu d’’A la moda’ alumnes d’ESO, Batxillerat i universitat hauran de crear un eslògan divertit i atractiu que anime la gent a comprar en valencià, amb alguna frase que apel·le a sentiments positius.

Per la seua banda, el taller ‘El conte volador’ brinda als alumnes d’ESO, Batxillerat i universitat l’oportunitat de ser escriptors. A partir de l’inici d’un conte, hauran de redactar la resta de la història, plantejament, nus i desenllaç, i quan per equips, hagen acabat d’escriure una part, faran un avió de paper i el llançaran a l’aire. Alhora, rebran un avió diferent, i hauran de seguir escrivint una història que ells no han començat.

En l’últim, ‘Paraules esteses’, els estudiants de Primària i públic en general hauran de retallar lletres i decorar-les per a construir paraules que apel·len a sentiments positius.

Materials de la campanya
L’autobús també comptarà amb materials de la campanya ‘Sempre teua. La teua llengua ‘, i en total es repartiran 30.000 samarretes, bosses, xapes i llapis per als visitants i centres educatius que participen en els tallers.

Rubén Trenzano ha agraït la disposició dels ajuntaments a participar en aquesta campanya i els ha convidats a fer activitats pròpies i locals, i que puguen utilitzar l’autobús com ‘una plataforma per fer arribar bones pràctiques del valencià a la seua població’.

A més, s’ha activa un apartat dins de l’espai de la campanya on es poden trobar activitats que es promouran en el bus sobre al foment del valencià, el mapa de localitats que visitarà i el calendari dels recorreguts mensuals que farà.

El web de la campanya també comptarà amb elements que s’actualitzaran a mesura que avance la campanya, com un diari de bitàcola, amb la crònica dels llocs visitats pel ‘Bus de la llengua’, o els resultats dels concursos que es faran a partir dels tallers i els reportatges fotogràfics que proporcionen els coordinadors de la campanya a cada lloc visitat.

[VilaWeb no és com els altres. Fer un diari compromès i de qualitat té un cost alt i només amb el vostre suport econòmic podrem continuar creixent. Cliqueu aquí.]