El Consell proposa al ministeri de Foment espanyol un calendari de treball per a infraestructures

  • S'hi inclouria la modernització de la línia Xàtiva-Alcoi

VilaWeb
Redacció / EP
08.03.2017 - 19:37

La consellera d’Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori, María José Salvador, ha proposat al Ministeri de Foment espanyol d’establir un calendari de treball bilateral entre les dues administracions per arribar a un Pacte per les Infraestructures Estratègiques del País Valencià. Entre les inversions reclamades hi ha les dedicades a la modernització de la línia Xàtiva-Alcoi

‘Cal redefinir tant les inversions com les prioritats en matèria d’infraestructures per a la Comunitat Valenciana, després d’anys de paralització i de protocols incomplerts cal desbloquejar la situació i dissenyar un nou full de ruta’, ha indicat Salvador.

Ho ha traslladat Salvador al secretari d’Estat d’Infraestructures, Transport i Habitatge, Julio Gómez-Pomar, en una reunió de treball que han mantingut aquest dimecres a Madrid per poder abordar amb detall l’Agenda Valenciana d’Infraestructures que el president de la Generalitat, Ximo Puig, va lliurar al ministre espanyol de Foment, Íñigo de la Serna, segons ha indicat la Generalitat en un comunicat.

Salvador ha explicat que l’objectiu és d’aconseguir arribar a un acord, un Pacte per les Infraestructures Estratègiques al País Valencià abans de l’estiu i, per això, ‘hem proposat un seguit de reunions bilaterals que analitzaran en profunditat les temàtiques fonamentals per establir una coordinació completa pel que fa a projectes, terminis i pressupostos’.

En aquest sentit, ha explicat que la proposta de calendarització que han traslladat al Ministeri preveu quatre reunions espaiades temporalment cada quinzena per concretar els acords en els temes cabdals i prioritaris. La primera reunió es produiria durant la quinzena del 27 de març al 7 d’abril; la segona entre el 18 d’abril i el 28 d’abril; la tercera entre el 2 de maig i el 12 de maig i la quarta entre el 15 de maig i el 26 d’aquest mes; per així poder presentar l’acord final durant el mes de juny.

Entre les àrees temàtiques a tractar en aquestes reunions hi haurà les grans infraestructures ferroviàries; els nodes urbans, plataformes logístiques i accessos portuaris; les infraestructures viàries i les rodalies, línies actuals i futures així com les inversions en el transport públic.

Infraestructures prioritàries
A més, ha traslladat al secretari d’Estat espanyol la necessitat d’abordar ‘urgentment’ les actuacions al Corredor Mediterrani perquè ‘els valencians hem de conèixer no només la situació actual de les obres del tercer fil sinó concretar les solucions tècniques triades, els projectes a licitar a mitjà i curt termini i la calendarització concreta per a la posada en marxa d’aquesta infraestructura’.

En aquest sentit, Salvador ha exigit que en els pressupostos de 2017 i en els de 2018 ‘es note l’aposta clara per aquesta infraestructura’ i ha demanat que es faça efectiva la figura del coordinador del Corredor Mediterrani amb les funcions proposades conjuntament per la Generalitat Valenciana i la Generalitat de Catalunya. Entre altres qüestions, també ha destacat la necessitat que es desbloquege la connexió Sagunt-Terol-Saragossa, així com els serveis de connexió en alta velocitat entre Alacant, València i Castelló.

D’altra banda, també ha reclamat el túnel passant, l’actuació del parc central, el túnel de Serreria i l’estació intermodal de Font de Sant Lluís. A més, pel que fa a Castelló i Alacant, s’ha posat damunt la taula la necessitat d’abordar una solució per a l’actuació d’AVANT a Alacant tant a nivell administratiu i financer com a tècnic i també la ubicació de la futura estació intermodal de Castelló que està pendent de l’estudi que ha encarregat la conselleria.

Així mateix, ha apuntat l’exigència de la Generalitat de liberalitzar l’AP-7 i posar en marxa un pla per executar els nous accessos a aquesta infraestructura on siguen necessaris. Una proposta que, segons apunten, el Ministeri ‘també s’ha compromès a començar a treballar quan es trasllade la proposta concreta per part de la Generalitat’.

Transport públic
Pel que fa a transport públic, la consellera ha reivindicat la inclusió d’una subvenció de no menys de 38 milions d’euros per al transport metropolità de València perquè és l’única ciutat de tot l’estat d’aquestes característiques que no rep ajuda de l’Estat.

En aquest sentit, Salvador també ha expressat la seua preocupació per la situació que travessa l’empresa pública Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana ja que la Llei de Pressupostos de l’Estat limita la contractació de maquinistes que permetrien de mantenir i ampliar el servei. Referent a això, el Ministeri de Foment els ha indicat que aquesta proposta es traslladarà al Ministeri d’Hisenda.

A més, en l’apartat de Rodalies, els responsables del Ministeri han assegurat que el criteri general és no fer transferències a les autonomies i, en aquest sentit, la consellera ha lamentat la manca d’inversions durant tots aquests anys i ha recordat que el Pla de Rodalies 2010-2020 mai no es va arribar a signar i és una mostra que les inversions i necessitats no s’han complert.

Per això, Salvador ha exigit un pla d’inversions per aportar als valencians un servei de rodalies de qualitat ja que cada any utilitzen aquest transport 20 milions de viatgers. ‘Cal invertir en la xarxa actual i tenir una xarxa més ampliada amb línies com la de Castelló-Vinaròs, Sant Vicent del Raspeig-Villena, la modernització de la línia Xàtiva-Alcoi o la creació del Tren de la Costa’, ha dit.

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any