València va ser el mes de maig passat l’escenari de la primera de les rodes de premsa de presentació del nou diari generalista Jornada, que preveu nàixer a la tardor com un mitjà sorgit des dels moviments de base popular i cooperatius, amb redaccions arreu dels Països Catalans i distribució a tots els territoris de parla catalana.

Aquest nou periòdic ha organitzat una presentació a la Vall d’Albaida, aquest dijous 22 de juny a l’ateneu popular Ca la Mera d’Ontinyent, a les 19.30, amb la participació d’Hèctor Serra, periodista promotor de Jornada, i de Guillem Llin, coordinador de la revista El Llombo.

A València, la directora del diari Laia Altarriba va esbossar les característiques principals del nou mitjà, digital i en paper, que preveu iniciar la distribució a la tardor. Jornada es distribuirà de dimarts a diumenge amb una edició en paper de 24 pàgines entre setmana, 32 els dissabtes i 40 els diumenges. El tiratge inicial serà de 15.000 exemplars. Disposarà d’un equip inicial de 28 persones i redaccions a València, Palma i Barcelona.

L’actualitat serà la protagonista entre setmana mentre que la informació del cap de setmana anirà destinada als reportatges en profunditat, entrevistes a fons, anàlisi i debats. Segons que va explicar la directora, Jornada serà un mitjà generalista que informarà sobre els principals temes d’actualitat del país i internacionals, en els àmbits de la política, la societat, l’economia i la cultura. En relació amb la variant dialectal, cada periodista escriurà en el català estàndard del seu territori. Els promotors han xifrat la viabilitat del projecte en assolir entre 8.000 i 10.000 subscriptors, per pal·liar la davallada de vendes del paper als quioscos. En paral·lel, han iniciat una campanya pública per aconseguir augmentar els socis, partint de les 150 persones que actualment han fet una aportació inicial, que suma 100.000 euros, i amb l’objectiu d’arribar a uns 300.000 euros.

A banda d’aquestes dues fonts de finançament, Jornada també tindrà publicitat però estableix un codi ètic d’anunciants. ‘D’una banda som conscients que només amb publicitats de cooperatives no arribem però no volem ni empreses de l’Ibex35 ni els bancs, perquè es netegen la cara amb publicitat i, a més, a molts dels nostres socis no els agradarà’, ha explicat la directora. El pla de viabilitat no preveu de manera inicial l’ingrés per subvencions de les institucions públiques però hi optarà i les destinarà a dossiers i edicions especials si finalment són concedides, explicà Altarriba. També assegurà que tant la viabilitat com la duració en el temps del projecte s’aconseguirà si el diari satisfà les expectatives ‘sense caure en el sensacionalisme i parlant de la vida de les persones’. Així mateix, afegí que cal ‘generar complicitats’ amb moviments populars i cooperatius. El nou mitjà no permetrà que els partits es facen socis i debat si permet que els sindicats puguen fer-s’n socis. ‘No venim a ser un diari d’una tendència concreta de l’esquerra o de com hem de construir els Països Catalans’ afirmà la directora de Jornada, qui apostà per fer un diari ‘que sumi totes les persones que pensin que aquest sistema en què vivim és un drama per la vida de moltíssima gent. Però no volem ser un diari pessimista, hi ha moltes maneres de canviar aquest món’.

Durant la presentació a València la van acompanyar els periodistes David Segarra i Amàlia Garrigós, i per la professora de la Universitat de València Mònica Parreño. Tots tres han participat en el llibret de presentació ‘Un nou color a la paleta’, un recull de 21 reflexions sobre el panorama periodístic actual arreu dels Països Catalans.