Divalterra ha obert el termini perquè els ajuntaments sol·liciten treballs de prevenció d’incendis de les brigades forestals de la Diputació i que servirà per a configurar el Pla de Treball de 2019 mitjançant un procediment que ha sigut agilitat simplificant tràmits administratius, segons ha informat la institució en un comunicat.

Una de les novetats és la integració de Divalterra en el visor cartogràfic del Sistema Integrat de Gestió d’Incendis Forestals, dependent de la Conselleria d’Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural de la Generalitat.

D’aquesta manera, els ajuntaments poden consultar els treballs silvícoles executats per les brigades forestals i les actuacions programades per les diferents administracions. Això aporta una visió global dels processos i facilita el treball dels tècnics municipals.

La Comissió de Seguiment de les Brigades Forestals, integrada pel Consorci de Bombers, el Servei de Medi Ambient de la Diputació de València i la Direcció de Brigades Forestals de
Divalterra, ha establit els criteris per a l’elaboració del Pla de Treball de 2019.

Aquest programa d’actuacions es crearà en funció del risc d’incendi forestal, de la presència d’Espais Naturals Protegits, que l’actuació estiga inclosa dins d’un Pla de Prevenció d’Incendis -especialment el local-, i del tipus d’intervenció.

Així, les actuacions prioritàries es desenvoluparan en àrees recreatives, zones de gran afluència i zones d’interfície urbana forestal. A més, els treballs que impliquen l’adequació de la vegetació a l’entorn de punts d’aigua o camins forestals i el manteniment o execució d’àrees tallafocs i faixes auxiliars ocuparan la major part del temps de la labor silvícola de les brigades de Divalterra.

Per a intervindre en una rambla, haurà d’estar a menys de 50 metres de zones d’interfície urbana forestal o de masses forestals i l’ajuntament s’ha de comprometre al manteniment, ja que en cas contrari, l’actuació no té efectivitat.

D’altra banda, les actuacions de vigilància en festius i competicions esportives o actes multitudinaris en entorn forestal es limitaran a diumenge i festius, així com dies de preemergència nivell 3. Tampoc s’adequaran camins o sendes per a competicions esportives ni aquelles inaccessibles per a vehicles, a causa dels problemes que genera per a mobilitzar la brigada en cas d’emergència.

Sol·licituds fins al 15 de gener
Per a facilitar la planificació dels treballs, Divalterra ha enviat a cada ajuntament un informe sobre l’estat de les sol·licituds realitzades, que recull un resum de les peticions rebudes i l’estat actual d’atenció, així com els criteris establits per a la petició de noves actuacions.

D’aquesta manera, i una vegada coordinats amb l’Agent Mediambiental de la zona, els ajuntaments que desitgen sol·licitar noves actuacions hauran d’emplenar el formulari disponible en la web de Divalterra i enviar-lo abans del 15 de gener de 2019, amb la cartografia associada a l’actuació. Passada aquesta data, només es tindran en compte les peticions de treballs puntuals associats a emergències i urgències.

Les actuacions que no han pogut ser executades durant 2018 a causa de l’alta demanda registrada, no hauran de sol·licitar-se de nou, ja que passen automàticament a formar part del Pla de treball de 2019. Això passarà també amb les classificades com a ‘recurrents’, especialment àrees recreatives i zones d’afluència, que s’executaran sense necessitat de petició per part de l’ajuntament.

D’altra banda, Divalterra s’ha posat en contacte amb els ajuntaments que no han sol·licitat treballs de les brigades forestals per a informar-los d’aquest servei, amb l’objectiu d’arribar al major nombre possible de municipis.