Entrades i eixides diferenciades i de forma escalonada, entre les mesures del protocol dels centres educatius

  • La Conselleria de Sanitat han enviat als centres educatius no universitaris el protocol de protecció davant la transmissió de la covid-19 per al curs 2020-2021

VilaWeb
Redacció
30.07.2020 - 18:15
Actualització: 30.07.2020 - 20:15

La Conselleria de Sanitat Universal i la d’Educació han enviat als centres educatius no universitaris el protocol de protecció davant la transmissió de la covid-19 per al curs 2020-2021, que, entre més mesures, recull la conveniència d’escalonar les eixides de l’alumnat al pati i d’establir llocs fixos en el transport escolar durant tot l’any.

El protocol contempla les mesures d’actuació determinades per les autoritats sanitàries de la Conselleria de Sanitat, que ha fet diverses reunions amb el departament d’Educació per a informar de com s’ha desenvolupat aquest document.

L’objectiu central d’aquestes directrius és ‘establir les actuacions que cal prendre per a assegurar el retorn a les aules al setembre de manera segura, saludable i sostenible, a través de l’aplicació de mesures de promoció de la salut, la protecció i la prevenció adaptades a les diferents etapes educatives’. És també una guia per a facilitar la gestió adequada dels casos amb SARS-CoV-2 a través de l’establiment de protocols d’actuació i coordinació factibles, destaquen des de la Generalitat.

El document recopila mesures per al manteniment del distanciament interpersonal. Com a norma general, es mantindrà una distància d’almenys 1,5 metres en les interaccions entre les persones de la comunitat escolar en tot el recinte educatiu.

Es fomentarà, amb la finalitat de limitar els contactes, el transport actiu –a peu o amb bicicleta– al centre educatiu, per a això es promocionaran en col·laboració amb els ajuntaments, rutes segures i es facilitaren aparcaments de bicicletes.

Sempre que siga possible s’establiran zones d’entrada i eixida al recinte educatiu diferenciades. A més, s’han de programar de manera escalonada per a evitar aglomeracions. Afig el protocol que per als menors acompanyats de familiars pot resultar d’interés pràctic assenyalar una distància a dos o més metres de l’accés al recinte, des d’on poder deixar als xiquets perquè accedisquen de manera autònoma al centre.

S’insta igualment a reduir al mínim els desplaçaments de grups d’escolars pel centre facilitant tant com siga possible que siga el professorat el que acudisca a l’aula de referència o faça les seues sessions de manera telemàtica. El trànsit d’alumnes per l’interior de l’edifici i escales es farà de forma ordenada i mantenint la distància de seguretat.

Per a això, es recomana d’assenyalar línies de separació en el centre dels corredors i indicar la conveniència de circular sempre per la zona indicada per a cada direcció (‘carril o camí dret’). Això s’aplicarà també a les escales i s’indicarà la recomanació de no tocar els passamans o baranes.

Així mateix, s’insta a prioritzar, sempre que siga possible, l’ús dels espais a l’aire lliure per a la realització de les activitats educatives i d’oci, i es demana l’establiment fins a quart de Primària de grups de convivència estable –els anomenats grups bambolla–.

Respecte a les zones comunes, es fa una crida per a prioritzar la utilització dels espais a l’aire lliure per a la realització d’activitats educatives i d’oci. A fi de mantenir les mesures de distanciament al pati o esbarjo es procurarà d’escalonar els horaris de descans; recomanar l’ús de màscares com a mesura de protecció; garantir que es respecte la distància de seguretat a l’eixida i retorn a l’aula; senyalitzar la distribució de l’alumnat per sectors i reforçar la vigilància a l’hora del pati per a garantir l’atenció adequada als alumnes.

En l’ús del pati per part dels grups de convivència estable, s’ha de garantir que entre cadascun hi haja distància suficient per a evitar el contacte entre els diferents grups. Quan les condicions climatològiques no permeten d’accedir al pati exterior i en el cas que el centre no dispose d’espais alternatius, els alumnes romandran a l’aula sota la vigilància, preferentment, de l’últim professor amb el qual han estat. En aquest cas cal procurar mantenir l’aula ventilada durant l’esbarjo.

També cal verificar que la distància de seguretat estiga garantida en totes les zones comunes (menjador, vestuaris, etc.) bé mitjançant disminució de la cabuda bé mitjançant accés escalonat. En biblioteques, sala d’informàtica, sales de descans, de trobada, reunions, tallers i acolliment, també s’ha de contemplar aquesta mesura.

Pel que fa a les interaccions amb persones externes a l’organització del centre educatiu, es reduiran al mínim i s’evitaran gestos d’afecte o cortesia social amb els usuaris que suposen contacte físic, incloent-hi donar la mà.

En aquesta mateixa línia, durant el període d’incorporació progressiva en el centre del nou alumnat d’Educació Infantil, no estarà permesa la participació i la col·laboració dels progenitors dins l’aula.

Extraescolars

El programa d’activitats complementàries i extraescolars s’ajustarà a l’evolució de la pandèmia, i es promouran especialment les activitats complementàries que es desenvolupen fora del centre educatiu. Els centres podran organitzar-les sempre que es puga garantir la distància mínima interpersonal, i que, a més, es dispose d’un registre amb la relació dels alumnes assistents, de manera que, en el cas de detectar un contagi, es puga fer la traçabilitat sobre les persones que s’haurien d’aïllar.

En el servei de transport escolar col·lectiu, la màscara serà obligatòria per a les persones de més de sis anys i recomanat per a majors de tres. L’assignació de seients es fixarà a principi de curs i quedarà reflectida en un document per part de l’acompanyant del servei i es mantindrà durant tot el curs acadèmic.

Els alumnes usuaris de transport esperarà en les parades, mantenint la distància física i en ordre per a accedir al vehicle en fila i per la porta de davant. Es reservarà l’inici de la cua a les persones que ocuparen els seients de darrere. La baixada es farà en l’ordre invers, sense aglomeracions i evitant contactes.

S’hauran de coordinar els horaris de les rutes i centres escolars, per a optimitzar el temps en les entrades i eixides del centre.

Menjador

Finalment, en el menjador escolar caldrà llavar-se les mans correctament en començar i acabar. Des de l’administració s’incideix que l’hora de menjar ‘suposa diferents reptes, atés que les màscares no es poden usar mentre es menja i els menjadors de molts centres solen estar molt concorreguts’. Per això, es proposa d’organitzar l’espai i els horaris per a mantenir la distància d’1,5 metres –això no és necessari entre els alumnes del grup bambolla–; marcar circuits d’entrada i eixida i llocs d’espera previs al servei (ací sí amb la màscara posada); mantenir safates cobertes que seran recollides pels comensals sota la supervisió d’un monitor o ser dispensades i recollides per una única persona.

En qualsevol cas, s’han de diferenciar clarament les safates destinades a comensals amb al·lèrgia i intolerància alimentària, que hauran de ser etiquetades clarament indicant el contingut de les substàncies que provoquen al·lèrgies o intoleràncies i a qui van destinades.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any