Gastronomia i art com a novetats de València Turisme a FITUR

VilaWeb
Redacció
19.01.2017 - 12:33
Actualització: 19.01.2017 - 13:33

El Patronat Provincial de Turisme de la Diputació de València crearà un catàleg amb els productes de Mercavalencia collits a l’horta per a acostar-los ‘a la taula’ dels restaurants i que els cuiners disposen de productes frescos del dia. Al costat d’aquesta acció gastronòmica, València Turisme formarà els artistes que col·laboren amb l’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM) i alguns dels seus tècnics perquè siguen ells que facen de guies turístics als visitants, en un projecte pilot que es podrà estendre a altres museus de la ciutat.

A més d’aquestes accions de col·laboració amb l’Ajuntament de València i l’IVAM, València Turisme divulgarà l’oferta gastronòmica, econòmica i cultural del trritori des d’un nou espai a la Marina Reial Joan Carles I de València, que estarà acompanyat per un ‘club de producte nàutic’ en el qual la Diputació participarà en la formació i coordinació d’iniciatives empresarials en el sector.

Les tres iniciatives s’han presentat a Madrid en la 37 edició de la Feria Internacional de Turismo (Fitur) de Madrid, a la qual València Turisme ha dut la seua oferta sota el lema en anglès per al públic internacional ‘Food, living, sun. Our land for you’ (Menjar, vida, sol. La nostra terra per a tu).

D’una banda, el projecte ‘Del tros al plat’ divulgarà a partir de febrer la dieta mediterrània i els productes de l’horta valenciana des del multiespai Veles e Vents amb motiu de l’elecció de València com a Capital Mundial de l’Alimentació el 2017. Es tracta d’una iniciativa conjunta entre l’Ajuntament i Mercavalencia que pretén que ‘grans cuiners incorporen en el seu receptari’ els aliments de promixitat ‘a la seua taula i el mateix dia que es cullen’, com ha explicat el regidor de Comerç, Carles Galiana.

La diputada de Turisme, Pilar Moncho, ha destacat que ‘l’any Internacional del Turisme Sostenible i amb València com a Capital Mundial de l’Alimentació, la Diputació de València i el Patronat de Turisme havien d’acompanyar l’Ajuntament de València per a extrapolar el seu projecte de recuperar l’horta a tot el territori, que ofereix una gran quantitat de productes també, com l’oli i l’arròs, entre altres’. En aquest sentit ha anunciat que València Turisme ‘farà un catàleg de productes que seran també productes turístics per qui vulga conèixer-nos per allò que sempre dic, som el que mengem’.

A partir d’ací, els cuiners crearan plats basats en productes típics perquè funcionen com a ‘element singular a nivell turístic’, després que els hagen seleccionats a partir d’un catàleg que elaborarà la Diputació, que col·labora en el programa. ‘Així s’elimina el preu dels intermediaris i els venedors seleccionen directament en un mercat viu que posa en contacte el camp amb la taula’, ha avançat l’edil.

Sobre això, la responsable municipal d’Agricultura i Horta, Consol Castillo, ha incidit que ‘València no es pot explicar sense l’Horta’ i ha assegurat que, amb aquesta acció, els turistes podran ‘sorprendre de la seua riquesa en cada estació’ i veure que ‘els valencians en segueixen enamorats després de tants atacs’. Amb la capitalitat de València, ha reivindicat que ‘el futur de l’alimentació ha de mirar “una mica” a l’horta valenciana’.

En aquesta línia, el secretari autonòmic de Turisme, Francesc Colomer, ha destacat el ‘nou relat’ que comparteixen Ajuntament, Diputació i Generalitat de ‘reconstruir des del quilòmetre zero, el producte, en un món global que castiga l’estandardització’. ‘El turisme sempre ha estat la resposta, mai el problema i és un bon passaport per estar de veritat en el mapamundi del que positiu’, ha remarcat.

Nous guies turístics a l’IVAM

D’altra banda, el projecte ‘L’art del Turisme’ entre el patronat i l’IVAM –en un conveni que rubricaran pròximament– formarà tècnics i artistes vinculats al museu com a guies turístics perquè expliquen els fons pictòrics als turistes. La iniciativa es podrà portar en el futur a altres galeries de la ciutat.

D’aquesta forma, València Turisme persegueix que el museu siga ‘un atractiu més: que la gent no passe per la porta, que entre i descobrisca el seu atractiu’, com ha apuntat la diputada de Turisme, Pilar Moncho. Per al sotsdirector de l’IVAM i responsable de la col·lecció permanent, Josep Salvador, és especialment significatiu en el 30 aniversari de la pinacoteca i ‘més encara’ quan quasibé la meitat dels seus visitants són internacionals. Per a 2017, ha avançat que l’oferta del museu pivotarà sobre la pintura abstracta.

La Marina com a pol d’atracció

Aquesta edició de Fitur també ha donat per engegar una altra acció conjunta entre el Patronat de Turisme i el Consorci Marina València per presentar les singularitats de les comarques a nivell turístic des del propi espai del port, amb una nova àrea destinada a generar tres tipus de servei: informació general i venda de productes, suport al seu disseny i assistència a professionals, com ha apuntat el  batle de València Joan Ribó.

La Diputació participarà en la formació i coordinació d’iniciatives turístiques en el sector mitjançant un ‘club de producte nàutic’, amb l’objectiu d’integrar més activitats al clúster d’empreses de la Marina. ‘Serà, en definitiva, el pol d’atracció turística que connecta València i els seus visitants amb el mar’, ha manifestat Ribó, qui ha incidit en el ‘canvi de “skyline'” de la ciutat amb el desenvolupament d’aquesta zona.

A més de València, la Diputació promocionarà quatre ciutats des de noves perspectives: Gandia com a ‘gran ciutat d’escriptors’, Sagunt amb l’”opció clara” a Patrimoni de la Humanitat, Llíria com a enclavament arqueològic que ‘evoca la grandesa de l’antiga Edeta’ i Tavernes de la Valldigna com a punt neuràlgic d’un gran centre d’interpretació paleontològica entorn de la Cova del Bolomor.

Els municipis que han dut la seua oferta a Fitur al costat de València Turisme són, amb espai propi, Cullera, Gandia, Oliva, Sagunt i Canet d’En Berenguer; i compartit, el Puig de Santa Maria, Puçol, Mancomunitat de la Valldigna, Xeraco i Sueca (litoral), a més d’Algemesí, Alzira, Xàtiva, Aiora, Bétera, Llíria, Riba-roja de Túria, la Mancomunitat de la Vall d’Albaida, Ontinyent, Bocairent, Requena, Utiel, Paterna i Manises (interior).

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any