La Generalitat ha tret a licitació el contracte per a la instal·lació de caixers en 120 municipis i pedanies que no disposen de serveis financers, per un import total de 7,4 milions d’euros. Dels ajuntaments que han sol·licitat el servei, n’hi ha 7 de la Vall d’Albaida: Bufali, Carrícola, Guadasséquies, Montitxelvo, el Palomar, Pinet i Salem.

L’objectiu, ha explicat el director general d’Administració Local, Antoni Such, és ‘prestar un servei que en aquests moments inexistent” en aquells nuclis de població dels quals s’han retirat les entitats financeres. ‘És fonamental que els ciutadans tinguen les mateixes oportunitats financeres que tenen els altres municipis’, ha assenyalat Such, i frenar així l’’exclusió financera’.

Segons les dades de l’Institut Valencià d’Investigacions Econòmiques, un 2,7% de la població ha perdut des de 2007 l’accés a una sucursal bancària al seu municipi, la qual cosa suposa que 135.000 valencians no tinguen serveis financers de proximitat.

La mesura s’emmarca en el Pla contra l’Exclusió Financera, elaborat per l’Institut Valencià de Finances, i de l’Agenda Valenciana contra el Despoblament, coordinada per Presidència de la Generalitat.

La Generalitat va sol·licitar al Banc d’Espanya les dades oficials dels municipis que s’havien quedat sense oficines financeres i va oferir als ajuntaments la possibilitat de sumar-se a aquest pla, que finançarà íntegrament la Generalitat.

El projecte, que estarà operatiu a primeries de 2020, té un pressupost base de licitació de 7,4 milions d’euros per a l’arrendament dels caixers durant 4 anys. El contracte, al que poden concórrer les entitats financeres, cobrirà el subministrament, instal·lació, suporte tècnic i manteniment de caixers automàtics a través d’un arrendament.

A més, com ha explicat Such, les entitats que concursen podran oferir també la creació d’oficines d’assessorament financer per a aquests municipis, una assistència financera que és, segons Such, ‘una de les qüestions que puntuen més a l’hora d’adjudicar el plec.’