La Generalitat revertirà la concessió de la ITV d’Ontinyent

  • El Consell gestionarà directament totes les del País Valencià a través d'una empres pública per a abaratir el servei i millorar-ne la qualitat

VilaWeb
Redacció / EP
06.12.2020 - 18:22
Actualització: 06.12.2020 - 19:22

L’estació d’Inspecció Tècnica de Vehicles d’Ontinyent, com la resta de les del País Valencià, passarà a ser de gestió directa de la Generalitat, segons el pla del Consell que preveu de no renovar-ne les concessions i de crear una empresa pública, encapçalada per l’Ivace, per a oferir el servei amb preus més baixos i millor qualitat.

El conseller d’Economia Sostenible. Rafa Climent, va donar a conéixer dimecres passat l’estudi sobre la reversió de la Inspecció Tècnica de Vehicles (ITV) que conclou que amb la gestió directa del servei, els guanys nets per a les arques de la Generalitat, una vegada pagats totes les despeses, seran de 39,3 milions d’euros anuals.

El document, de més de 1.500 pàgines, detalla que si es prorrogara la concessió actual, el guany seria de 7,6 milions a l’any i que en cas de licitar una nova concessió seria d’uns 19,2 milions.

Per al conseller, aquestes xifres avalen el full de ruta del govern, que s’ha marcat com a objectiu la gestió pública de les ITV una vegada concloga la concessió administrativa actual, vigent fins al 31 de desembre de 2022, a les set empreses que s’encarreguen del servei. La intenció és ‘millorar la qualitat’ amb un servei ‘més pròxim, més eficient i més econòmic per a la ciutadania’, va afirmar.

Climent va explicar que la idea és crear una societat mercantil pública de la Generalitat, integrada exclusivament per capital públic, encapçalada per l’Ivace, que destinarà 60.000 euros per constituir-la.

Tot el personal de les ITV se subrogarà a la nova empresa pública, amb un conveni col·lectiu que s’haurà de negociar amb els sindicats. En aquest sentit, el conseller va dir que ‘ara des de la Generalitat s’obri un període de temps i d’anàlisi de l’informe per a valorar i estudiar les solucions possibles per a desenvolupar la subrogació del personal’.

Inicialment caldrà renovar tots els contractes de prestació de serveis essencials per al funcionament que els concessionaris tinguen pactats. Posteriorment, la societat mercantil pública realitzarà més licitacions per als contractes necessaris (manteniment, seguretat, neteja, informàtica, assegurances, proveïdors o gestió cita prèvia, entre altres).

Tres fases per a implantar la gestió directa

El procés de reversió, que es durà a terme en tres fases fins a 2026, preveu també d’ampliar la xarxa d’estacions (actualment n’hi ha 27 de fixes i 13 de mòbils) perquè la ciutadania puga tindre’n una a menys de 30 minuts i s’estudiarà una revisió de les tarifes als usuaris a la baixa, tal com recomana l’estudi.

El pla per a la gestió pública de les ITV s’escalona en tres etapes. La primera és la de ‘preparació’ que aconseguirà des de l’1 de gener de 2021 fins al 31 de desembre de 2022. En aquest període es faran un inventari de les estacions i es construirà una nova estació d’ITV a Torrent, que servirà com a ‘projecte pilot’ del nou model que després s’implementarà en la resta d’estacions.

La segona fase serà la de ‘consolidació’ l’any 2023, en què es treballarà per a assumir els treballadors de les estacions d’ITV, la negociació d’un nou conveni col·lectiu, l’organigrama de la societat mercantil, la licitació dels serveis, i la implementació del sistema de treball segons l’estació pilot de Torrent.

Des del 2024 fins al 2026 es desenvoluparà la fase d’’expansió’ amb la construcció de més estacions d’ITV i la contractació del  personal necessari per a la prestació dels serveis.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any