02.03.2016 - 22:37
|
Actualització: 02.03.2016 - 23:37
El cineasta Toni Canet està treballant en la realització del documentari ‘Calç blanca. Negro carbón‘ sobre dos dels antics oficis que ja estan pràcticament desapareguts, els de carboner i calciner. La part dedicada als carboners s’ha enregistrant a l’Aragó, mentre que les imatges corresponents al treball de l’elaboració de la calç s’han estat gravant a Llutxent, localitat del director i on tradicionalment se n’havia produït i distribuït per tota la comarca. El mateix Toni Canet, descendent de calciners, s’hi havia dedicat de molt jove.
Les darreres escenes que completaran la gravació de la pel·lícula s’enregistraran a finals de la setmana que ve, quan s’encendrà el forn de calç que s’ha reconstruït i s’acabarà el procés d’elaboració d’aquest material. Coincidint amb aquesta part final, s’han organitzat uns actes al voltant de la indústria i la producció de la calç. Dimecres dia 9 s’encendrà, a les 10.00, el forn. Divendres de vesprada es farà un espectacle musical, també al forn, amb la participació dels cantants andalusos Juan Cantarote, Paco Iglesias i Carmen Lozano; els aragonesos Miguel A. Berna i Josué Barres; i Miquel Gil, Pep Botifarra, Abel Garcia i Chapi.
Dissabte, l’arquitecte tècnic Salvador Tomàs Màrquez parlarà, a les 18.30 sobre ‘La calç a Llutxent. Elaboració artesanal i usos actuals’, al monestir del Corpus Christi. Finalment diumenge, també al monestir, hi haurà un mercat de productes autòctons, entre els quals la calç acabada de fer, i una exposició etnològica.
Vint anys després de l’última vegada que es va coure un forn de calç a Llutxent, aquest documentari recupera el testimoni viu dels darrers calciners de la localitat, qui deixen constància de les vivències i l’experiència d’aquest antic ofici, com en el cas del carbó. En el rodatge s’ha comptat amb la col·laboració de músics com Miquel Gil i Pep Botifarra, i el grup Amores, que han convertit el so del treball en cançons i peces musicals per a una banda sonora especial. Com explica el mateix Miguel Gil, amb ‘recursos procedents de l’arquitectura sonora modal’.