Obrim possibilitats amb l’autobús urbà

  • "L'autobús urbà hauria de ser un pilar determinant de la xarxa de comunicacions de la nostra ciutat"

M. Àngels Moreno
26.07.2022 - 13:03
VilaWeb

La política ha d’estar al servei de les persones, i no a l’inrevés. Per això, Compromís per Ontinyent escolta, reflexiona, debat i actua. Sempre amb la mirada posada a resoldre les problemàtiques de la ciutadania. I això és el que una vegada més ens vam posar a fer quan, en diverses converses amb veïnat del barri de Sant Rafel, ens van fer arribar que les persones que viatgen d’Ontinyent cap a València amb l’autobús interurbà no disposen de connexió de transport públic i col·lectiu per arribar fins a l’estació d’autobusos, situada al recinte firal, durant els caps de setmana. De seguida vam entendre que es tractava d’una qüestió clau, ja que la mobilitat és una eina que articula les connexions de la ciutat, però que també serveix d’impulsora per a transformar-la.

En realitat, les ciutats es transformen constantment. I així ha de ser, han d’evolucionar. Ontinyent també, per descomptat. Ara bé, és essencial que aquest desenvolupament s’ajuste a les necessitats i les aportacions de totes les persones. Si no, la ciutat creix d’esquena a la pluralitat i la diversitat que acull. I en aquest cas concret, es posa de manifest que si l’autobús urbà acaba el servei dissabte a migdia, les persones que volen eixir d’Ontinyent amb autobús han d’optar per trajectes a peu o en vehicle propi per desplaçar-se fins al punt d’eixida. Aquesta circumstància afecta de manera clara la ciutadania no només de Sant Rafel, també de la resta de barris més allunyats a la nova estació d’autobusos, com ara el Llombo, el Poble Nou, la Vila i fins i tot a una part del barri de Sant Josep. Per això, el 6 de juliol passat vam registrar un escrit on proposàvem l’ampliació de les freqüències de l’autobús urbà municipal, per tal de connectar durant tot el cap de setmana els diferents barris amb l’estació de l’autobús interurbà.

Aquesta situació ens va fer enllaçar la problemàtica concreta amb les idees polítiques que ens mouen, entre les quals la sostenibilitat i la perspectiva de gènere. Perquè com deia abans, la política ha d’estar al servei de les persones.

És indubtable que la societat avança en matèria de gènere i que cada vegada la població és més conscient que cal trencar amb models hegemònics per substituir-los per uns altres de més inclusius. El Pla de Mobilitat Urbana Sostenible d’Ontinyent posa de manifest en el seu diagnòstic que les dones són les grans usuàries del transport públic urbà. Facilitar aquesta connexió entre l’autobús urbà i l’interurbà implica facilitar la vida de les dones de la nostra ciutat. Però no només d’elles, sinó també de la ciutadania en general, ja que aquests desplaçaments a peu en horari nocturn i amb els fenòmens meteorològics de l’hivern dificulten realment el
trajecte. Una vegada més, les polítiques feministes serveixen per a millorar la vida de totes les persones. Altres ciutats ja estan implantant mesures amb perspectiva de gènere en el transport públic, com la sol·licitud de parada personalitzada. Perquè si volem espais segurs, els hem de generar, els hem de crear.

Paral·lelament, la proposta que fem contribueix al disseny d’un model sostenible de mobilitat, ja que connecta diversos transports públics i ofereix una solució completa i viable per a les persones que en fan ús. La punta de llança en la lluita contra el canvi climàtic és el dia a dia de la circulació. Si volem una ciutat més amable, més neta i més sostenible, cal que oferim solucions integrals. Hem de fugir de les accions populistes i actuar amb accions que milloren els serveis i s’ajusten a les necessitats reals de les persones.

L’autobús urbà hauria de ser un pilar determinant de la xarxa de comunicacions de la nostra ciutat. Per això ja hem proposat en altres ocasions que el govern municipal tinga una política decidida per a convertir-lo en una alternativa real. D’aquesta manera vam demanar, fruit de la reunió amb associacions veïnals del disseminat i les urbanitzacions, que s’estudiara el desenvolupament de parades de l’autobús urbà que arriben a punts cèntrics i accessibles d’aquestes zones.

La mobilitat és una idea clau per tal de definir quin Ontinyent desitgem, no només per al futur, sinó també per al present. Obrim possibilitats.

 

Maria Àngels Moreno Martínez · Regidora de Compromís per Ontinyent a l’Ajuntament d’Ontinyent

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any