Patis actius: espais educatius

Comissió Pati Actiu CEIP Martínez Valls
19.10.2016 - 17:42
Actualització: 19.10.2016 - 19:42
VilaWeb

En els últims anys, l’escola ha evolucionat com a institució i s’han adaptat els continguts curriculars a les necessitats educatives que es deriven de l’avenç de la societat, els estudis sobre el funcionament del cervell i els processos d’aprenentatge. Per què, doncs, els patis es mantenen en el passat?

El pati és un dels pocs espais, si no l’únic, destinats al joc, però també és un espai educatiu dins de les escoles amb moltes més possibilitats que no només les que es porten a terme actualment.

Els patis actuals, en la majoria dels casos, resulten precaris en espais, dissenys i equipaments, poc estimuladors i allunyats de la natura. Poques vegades el pati forma part dels recursos educatius de l’escola.

En ple segle XXI, afirmem i reafirmem que els patis de les escoles són espais educatius.

El pati està ple de recursos per a l’aprenentatge i és essencial per al desenvolupament de la capacitat de jugar, amb un immens potencial pel que fa als beneficis educatius: afavoreix els moviments plens de vitalitat, però també la curiositat, la intimitat i la tranquil·litat (llegir, pintar, comprovar, mesurar…). Hem de tindre present, a més, la seua versatilitat, que possibilita la creació d’entorns naturals per al gaudi de la natura, l’aire lliure, i diverses activitats a més de les esportives.

Des d’aquesta perspectiva, el temps de joc al pati suposa un recurs que afavoreix el desenvolupament dels infants i pot fer una aportació ben interessant al desenrotllament de les competències bàsiques, com són el desenvolupament personal amb repercussions directes en l’autoestima, la gestió emocional, la motivació per la relació i l’entesa amb els altres alumnes, la millora en les formes d’organització, cooperació i col·laboració, la convivència respectant les normes i els hàbits cívics, la participació amb responsabilitat en la presa de decisions, utilitzant el diàleg per arribar a acords, assumint obligacions i responsabilitats.

Partint d’aquestes premisses, des de la comunitat educativa del CEIP Martínez Valls hem engegat el projecte ‘Pati Actiu’. Un projecte força encoratjador i il·lusionant en què transformarem de dalt a baix el pati de la nostra escola de manera participativa i col·laborativa entre famílies, alumnes i mestres, refermant el joc com a valor educatiu. El projecte seguirà un procés participatiu en què la implicació i presa de decisions recaurà, així, en els diferents membres de la nostra comunitat educativa.

Diumenge passat, 16 d’octubre, la comissió gestora del projecte el presentàvem a la resta de la nostra comunitat educativa. En la primera presa de contacte vam recollir les inquietuds de l’alumnat, mestres i famílies, que ens van fer arribar propostes molt variades de quin pati volem per a la nostra escola. Tot un ventall de possibilitats s’obri davant nosaltres. En un segon pas, analitzarem quines propostes són viables i organitzarem comissions mixtes on la comunitat educativa estiga reflectida. Tot un món per descobrir!

Un projecte educatiu il·lusionant, tota una comunitat educativa encoratjada a col·laborar per a millorar l’educació, un dels pilars bàsics per a la societat. Un projecte on tothom té molt a dir, i molt a fer. Com sempre diem a la nostra escola: SOM MARTÍNEZ VALLS!! La força que ens dóna la il·lusió de treballar junts no hi ha qui la pare!

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any