Per un Poble Nou habitable i accessible per a les persones

  • "Si volem frenar el despoblament del Poble Nou, cal continuar fent atractiu el barri per a viure-hi, millorant la qualitat de les places i carrers, però alhora oferint possibilitats reals i pròximes d’aparcament a residents"

Nicolau Calabuig i Serna
22.03.2021 - 11:18
Actualització: 22.03.2021 - 12:18
VilaWeb

En les últimes setmanes s’ha encetat un debat al voltant de l’estacionament en el Poble Nou, arran de conéixer-se el projecte per a la reurbanització de carrer de Sant Antoni d’Ontinyent. En primer lloc, cal dir que l’obra és fonamental i inajornable, ja que el carrer necessita una intervenció per a la seua dignificació urbanística. La ciutadania així ho va expressar l’any 2017 en el programa Ontinyent Participa. Després d’anys desitjant que aquest carrer tan estimat per tot el nostre poble millore la imatge, ni el veïnat ni nosaltres volem que, en cap cas, l’actuació es pare, com ha passat amb altres projectes recents a la ciutat.

L’objectiu principal d’aquesta intervenció és fer del carrer un espai més agradable i saludable, recuperant-lo per a les persones, dotant-lo de més zones de vianants i més vegetació. Una finalitat que compartim. No obstant això, pensem que cal buscar solucions a la desaparició de places d’estacionament que implicarà aquest projecte. Observant aquesta intervenció, unes altres de futures que hi ha planificades, com la de la plaça del Mercat Municipal, i els llocs d’aparcament existents, es fa imprescindible d’aportar propostes que compensen aquesta mancança.

Més encara si atenem al fet que la majoria d’aparcaments existents a la ciutat són de caràcter provisional, ja que són terrenys de propietat privada, cedits temporalment a l’Ajuntament a canvi de la bonificació de la contribució. Tenint en compte aquest fet, i atenent a la fisonomia del barri del Poble Nou, que no té grans blocs de finques amb garatge per a les persones que hi resideixen, volem ser part de la solució. Per això, hem plantejat dues propostes que encaixen amb la idea de seguir pacificant el trànsit i recuperar els carrers i places per a la gent, però d’una forma organitzada, planificada i no improvisada, perquè les errades del passat ens han de servir com a lliçó.

Fa unes setmanes vaig participar com a regidor i portaveu de Compromís per Ontinyent en una reunió sobre el projecte del carrer de Sant Antoni, i allà vaig plantejar una de les propostes que el nostre grup municipal ha anunciat. Una possible solució consistent a explorar amb Caixa Ontinyent la ubicació d’un aparcament de diverses altures en el carrer de l’Altet de Sant Joan, on actualment hi ha un estacionament privat de l’entitat bancària en un gran solar. Aquest aparcament seria semipúblic, ja que incorporaria espais per a visitants, i necessitaria fórmules de col·laboració i suport entre l’Ajuntament d’Ontinyent i Caixa Ontinyent per a construir-lo i gestionar-lo.

Així mateix, al llarg dels dies hem mantingut reunions amb persones que col·laboren amb nosaltres, i hem decidit de llançar una altra proposta, consistent a construir un aparcament per als residents del barri del Poble Nou al solar de l’antic Cine Pere, al carrer de Tomàs Valls. Actualment l’espai, de titularitat municipal, ja s’utilitza com a aparcament públic, però només compta amb 28 llocs d’estacionament. Novament, la proposta consistiria en la construcció d’un aparcament de diverses altures, i seria íntegrament per a residents en el barri. Així s’evitaria, per una banda, el trànsit de no-residents per aquests carrers, i es garantiria més accés a l’estacionament a les persones que opten per viure en un dels barris del centre històric, que han d’estar en igualtat de condicions i comoditats que la resta de la ciutadania. A més, tenim entés que existeixen diversos projectes ja redactats fa anys per a aquest possible aparcament, amb la qual cosa només caldria adaptar-los una miqueta i iniciar un procés de licitació per a la construcció.

Evidentment, en els dos casos les construccions haurien de fer-se respectant la integració paisatgística i tots els requisits i normatives relacionats amb les intervencions urbanístiques al Poble Nou.

L’esperit d’aquestes propostes és constructiu, amb la voluntat d’aportar solucions al problema. Si volem frenar el despoblament del Poble Nou, cal continuar fent atractiu el barri per a viure-hi, millorant la qualitat de les places i carrers, però alhora oferint possibilitats reals i pròximes d’aparcament a residents en una zona on la morfologia de les cases poques vegades permet de disposar de garatges o cotxeres. Així mateix, cal treballar pel comerç i l’activitat econòmica de la zona. Hem d’oferir possibilitats per a poder aparcar al mateix barri, com el cas de l’aparcament semipúblic de l’Altet de Sant Joan, i acudir als negocis del Poble Nou, encara que això implique caminar uns minuts des de l’aparcament a l’establiment, ja que totes i tots també hem d’aprendre que no sempre podem anar amb el cotxe fins a la porta del nostre destí.

Des de Compromís per Ontinyent som ferms defensors de la necessitat de continuar aplicant polítiques que ens encaminen a ser una ciutat més sostenible, saludable i amable per a les persones. Però també pensem que les coses han de fer-se bé, de forma planificada, realista i seriosa, i no des de la improvisació. Per això ens sorprén que després d’haver-se retardat tant l’inici del projecte del carrer de Sant Antoni, la Regidoria d’Urbanisme no haja considerat encara alternatives a l’estacionament, i haja deixat que esclatara el problema. Esperem que les nostres propostes puguen contribuir a avançar-se a futurs escenaris com aquest en altres intervencions previstes al centre històric.

En definitiva, desitgem un barri del Poble Nou habitable i accessible, que combine una vida còmoda per a residents i comerços, un entorn amable per gaudir i passejar, amb unes alternatives d’estacionament assumibles i realistes. Perquè Ontinyent necessita un Poble Nou ple de vida per al present i el futur.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any