Les recomanacions que fem des de la Biblioteca de Benigànim sempre són de llibres infantils o juvenils. Per a aquesta ocasió hem triat un àlbum il·lustrat: bé, en realitat en són dos: Què en fas, d’una idea? iQuè en fas, d’un problema?,  de Kobi Yamada. Tots dos il·lustrats per Mae Besom i publicats per BiraBiro.

El primer dels dos, Que en fas, d’una idea?, és un d’eixos llibres que a la primera fullejada ja t’adones que el vol dir alguna cosa d’interessant. Es tracta d’un àlbum il·lustrat filosòfic. Ens conta la història d’un xiquet (o pot ser una xiqueta) a qui se li apareix una idea representada per un ou amb cames i corona. A la portada hi ha el xiquet protagonista, en blanc i negre, i l’ou, en color. Quan avances fins a la primera pàgina, la imatge és la mateixa, però el somriure del xiquet ha desaparegut i a la cara apareix un gest de dubte, inquietud, com si estigués preguntant-se ‘què faig amb això?’.

Segons avancem en la història, el xiquet ens va mostrant diferents estats d’ànim: primer de negació de la idea, de por a què pensaran els altres; tracta d’amagar-la, però s’adona que és més feliç si la té a prop. La idea va creixent i l’accepta (es fan amics). Quan decideix de presentar-la a altres, tots li diuen que l’abandone, que és molt estranya, que no en faça cas. El xiquet els escolta i dubta, fins que decideix de protegir-la, cuidar-la, prestar-li atenció. A mesura que el protagonista accepta la idea i la integra en la seua vida, les il·lustracions van adquirint color; el gris simbolitza la vida quotidiana i rutinària, els colors l’alegria, el goig.

Com que el concepte d’idea pot ser una mica difícil d’entendre per als menuts, abans de començar la lectura del llibre estaria bé de recordar alguns personatges que han tingut idees brillants al llarg de la història i que han canviat les nostres vides. Per exemple qui va inventar els xupa-xups, el ‘motxo’, el carro del supermercat o el telèfon mòbil.

És un llibre molt recomanable per a totes les edats, i a més té un final vertaderament sorprenent.

Els mateixos autors van publicar Què en fas, d’un problema? En aquest cas, i d’una manera molt gràfica, es reflecteix l’angoixa que pateix el/la protagonista davant d’un problema que va creixent i creixent, al qual no s’atreveix a enfrontar-se. 

Al principi del llibre ens expliquen com va començar tot: un dia el problema va aparèixer, estava allí. El protagonista no el volia, però el problema no se n’anava ni que l’espantara. I va començar a preocupar-se per les conseqüències que podria tindre. I com més es preocupava, més gran es feia el problema; i com més l’evitava, més apareixia per totes parts. Quan ja no podia suportar més l’angoixa que li provocava la situació, va decidir d’enfrontar-se-li, posar-se cara a cara i es va adonar que aquell problema era en realitat una oportunitat per a aprendre, per a créixer, per a no conformar-se, i sobretot per a ser valent.

Amb aquest llibre veiem que les inseguretats creixen si no ens hi enfrontem i comprovem què passa quan finalment passem a l’acció i els fem front. Un llibre meravellós sobre intel·ligència emocional.

Dos llibres molt recomanables per a xiquets i xiquetes a partir de 7 anys, però també per a adults que en podem aprendre molt.