Sud-àfrica i la Vall d’Albaida: dos ritmes per a un mateix batec

  • «L’objectiu clau de tota aquesta tasca educativa és d’oferir als xiquets visions diferents del món i experiències des de la pràctica al voltant d’altres realitats i cultures, diferents a la seua, però igual d’importants i necessàries»

Salvador Ferrer
19.08.2018 - 17:53
Actualització: 19.08.2018 - 19:53
VilaWeb

Aquest estiu hem tingut el privilegi i la sort de formar part d’un projecte social i educatiu a la comunitat de Hout Bay, suburbi situat a 20 minuts del centre de Ciutat del Cap, a Sud-àfrica, on es troba el Sentinel Primary School. El projecte s’ha dut a terme en una zona de faveles (Hanberg) amb moltes dificultats d’integració tant social com econòmica. El projecte ha estat dirigit per GrowPro Experience amb la finalitat de constituir un grup juvenil en la comunitat que ha acabat denominant-se Houties. L’objectiu és traure els xiquets i xiquetes del carrer a les vesprades a través de tallers educatius i activitats de tota mena: lúdiques, artístiques, esportives… i d’altra banda impulsar l’emprenedoria local. Tot açò amb l’ajuda inestimable dels mediadors socials locals que duen a terme una tasca imprescindible a l’hora d’aconseguir que un projecte d’aquesta mena funcione. Finalment la idea d’aquest emotiu treball és la de convertir-se en una ONG que durà el nom de Meraki Bay.

En un primer moment Marina Dénia, estudiant de Comunicació Audiovisual i jo, educador del CRA Riu Vernissa (Llocnou de Sant Jeroni, Almiserà, Benicolet i Pinet), ens hi apuntàrem amb la intenció d’aportar el nostre coneixement i bagatge. Marina, amb l’edició de vídeo, ha aplicat tota la seua experiència de treball amb refugiats al centre Jafra Foundation d’Atenes durant el semestre de gener a juny de 2018, mentre que la meua contribució ha sigut més educativa, amb tota l’experiència que hem anat aplicant els darrers anys al CRA, a l’escola rural, amb metodologies innovadores i imaginatives que ens han donat molt d’èxit.

Una de les motivacions personals per anar-hi fou la idea de difondre la nostra cultura i mostrar-los com es treballa a l’escola rural valenciana, concretament a la Vall d’Albaida i la Safor, que és on treballem nosaltres. D’aquesta manera vam comptar amb la mediació de Domènec Bargalló i Saltó, de la Coordinadora de la Vall d’Albaida per la Defensa i Ús del Valencià, i de Josep Llopis Cerdà, pilotari del Genovés i membre de Pilota a l’Escola, de la Federació de Pilota Valenciana, per endur-nos material esportiu i de la trobada de Montitxelvo i d’Escola Valenciana.

Amb el material de la Federació de pilota valenciana posàrem en pràctica un taller de pilota que ha tingut un gran èxit. Amb l’altre material vam fer un poc de divulgació de la nostra terra i cultura. Tot a través de metodologies pràctiques, emocionals i artístiques que ja hem treballat a la nostra escola. Això no vol dir que simplement aplicàrem el que ja hem fet ací. No es tracta d’això, es tracta d’aplicar metodologies comptant amb els recursos i el propi context específic a treballar, i ací és on rau l’èxit del nostre treball. Aquestes metodologies han consistit en tallers artístics, des de la pràctica i l’aspecte emocional utilitzant un treball que posàrem en pràctica a Benicolet, al voltant del treball Signs de l’artista britànica Gillian Wearing. Un altre taller que vam fer amb molt d’èxit fou el de l’artista afroamericà Willie Cole, amb molta obra a Sud-àfrica. Concretament l’adaptació de la seua obra How do you spell America, que nosaltres canviàrem per South Africa. A banda d’aquests tallers artístics usàrem metodologies pràctiques inspirades en la pedagogia Waldorf, sistema pedagògic on l’aprenentatge és interdisciplinari, integrant tant sabers pràctics com artístics i elements conceptuals.

Érem un grup de treball format per vint persones on vam treballar en diferents tasques de logística, pedagògiques, esportives… Per exemple, Maria Teresa Blasco (Edist aula d’estudi, Barcelona) i jo ens dedicàrem a treballar dins l’aula; Marina Dénia i Valy Cummings (Xile), a l’edició de vídeo; Dolors López m’ajudà en un taller fotogràfic força interessant amb els alumnes; Eduardo Calvo i Letizia Vernassa estaven al davant de l’hort escolar; Blanca Pérez, Nacha Marco, Belén Lucea i Patricia MP dirigiren l’animació sociocultural, etc. Voldria comentar el nom i la gran tasca de tots els voluntaris però el més important és la tasca que hem realitzat tots junts.

A més dels voluntaris no podem oblidar l’acollida i la gran tasca que fan a Hout Bay, a l’escola i al municipi, mediadors com Fidel Meter, Mrgriep Brimestone i Peter Parker; entrenadors com Judah Brown o Ricardo Philips i, per esmentar dues persones clau a l’escola, la directora del Sentinel Primary School, Mrs Claudine Overmeyer, i la tutora del Grade 6E2, Miss Shehaam Davids, on vaig col·laborar estretament en la nostra tasca pedagògica. I per últim, per descomptat, el reconeixement i agraïment als responsables del Meraki Bay, Carlos Andrés Cutillas i Ignacio Alonso.

L’objectiu clau de tota aquesta tasca educativa és d’oferir als xiquets i xiquetes visions diferents del món i experiències des de la pràctica al voltant d’altres realitats i cultures, diferents a la seua, però igual d’importants i necessàries, ja que la diversitat és clau per construir projectes compartits. Des de la diferència però amb igualtat, tolerància, respecte i dignitat.

No oblidarem fàcilment aquest estiu. Ha estat una experiència i una oportunitat única visitar i conviure a Hout Bay, Sud-àfrica. Ens n’hem endut lligams i relacions que formaran part de tots nosaltres per sempre.

VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any