Empar Granell, al centre, amb la també mestra Carme Miquel

El professor del Grup de Didàctica de la Imatge i el Patrimoni de la Universitat Jaume I (UJI) de Castelló, Enric P. Ramiro, ha creat un joc didàctic matemàtic sobre 16 mestres valencianes que van tindre un ‘gran compromís amb el seu treball i el seu alumnat’ i ‘desconegudes per a la majoria de la població’.

Entre aquestes mestres hi ha Empar Granell, una de les fundadores d’Escola Valenciana i de la Coordinadora de la Vall d’Albaida per la Defensa i Ús del Valencià, qui va exercir la docència durant molts anys a Ontinyent, des d’on va impulsar l’ensenyament en valencià i les Trobades d’Escoles en Valencià, a més de renovar pedagògicament les aules.

L’objectiu principal de la iniciativa és ‘visibilitzar el treball d’aquestes docents preocupades per les lletres i les ciències’. D’ací el nom del joc: ‘Mestres com tu, Mestres per la ciència’, tracta de ‘contribuir a la igualtat de gènere que no sempre ha estat present en la història’ i ‘reivindicar la investigació i la formació global de ciències i lletres per part dels mestres d’infantil i primària’, segons ha informat l’UJI en un comunicat. El material l’ha editat la Regidoria d’Educació de l’Ajuntament de Castelló de la Plana.

Segons ha explicat el professor Enric P. Ramiro, la selecció i la investigació de dades i imatges de les mestres ha servit per a ‘deixar constància de quasi dos segles de renovació pedagògica molt desconeguda, realitzada per algunes mestres valencianes i facilitar la promoció d’actuacions per a reivindicar-ne el nom i tot allò que van fer’.

Les mestres triades van exercir la docència al País Valencià i, hi van nàixer o bé hi van passar els seus últims dies. Una altra de les característiques és la ‘varietat de funcions’ dins el magisteri, especialitzades en sordmuts, cecs o en classes particulars; mestres rurals o urbanes; introductores de mètodes com el Montesori o practicants de tècniques tan renovadores com les de Freinet.

‘Unes van apostar pel valencianisme progressista i unes altres van tindre postures més tradicionals i conservadores’, han destacat des de l’UJI. Tot i això, totes van mantenir un ‘gran compromís amb el seu treball i el seu alumnat, amb una gran diversitat d’ideologies i creences, i són desconegudes per a la majoria de la població’.

‘Insignes mestres valencianes’

El docent Enric P. Ramiro ha apuntat que la intenció del joc és ‘oferir unes pinzellades’ sobre ‘insignes mestres valencianes’ perquè ‘entre tothom avancem i conformem un quadre de justícia reivindicativa que ajudarà a investigar i descobrir-ne detalls que ens sorprendran’.

‘Tenim personatges increïbles que no coneixem i que cal potenciar-los, aprofundir, donar a conéixer i valorar’, ha explicat. De totes n’apareix la imatge, les dades i lloc de naixement i defunció, així com una breu explicació de la seua importància per a motivar més aprofundiment a les persones interessades.

Amb aquest recurs s’ajuda a valorar la funció del magisteri, es dóna imatge a mestres insignes com les setze triades i a més es treballen més competències orals i escrites de diverses àrees com el concepte de filera i columna en una matriu o una taula de coordenades. La finalitat immediata del joc és ‘endevinar la mestra valenciana pensada per una persona quan tria una de les quatre cartolines amb les imatges duplicades de totes elles’.

Les mestres triades per a aquest joc didàctic-matemàtic, a més d’Empar Granell, són Matilde Ridocci García, Maria Carbonell Sánchez, Natividad Domínguez Alaya, Àngela Sempere Sanjuán, Maria Ibars, Carmen Valero Gimeno, Paquita Sanchis Ferrer, Adelina Vallara Ballester, Empar Navarro i Giner, Josefina Ferrándiz Casaste, Enriqueta Agut Amer, Balbina Medrano Aranda, Alejandra Soler Gilabert, Presentación Sáez de Descatllar i Elàdia Boïls Tuzón.