La tertúlia proscrita

Un projecte educatiu de l’IES Josep Segrelles d’Albaida, guardonat en els premis estatals per al Desenvolupament Vicent Ferrer

VilaWeb
Redacció
18.12.2018 - 16:26
Actualització: 18.12.2018 - 17:26

L’institut Josep Segrelles d’Albaida és l’únic centre formatiu del país reconegut amb un dels 15 premis estatals d’Educació per al Desenvolupament Vicent Ferrer, convocats per la Agencia Española de Cooperación Internacional para el Desarrollo (AECID), en col·laboració amb el Ministeri d’Educació, Cultura i Esport espanyol.

‘Amb les ulleres dels Drets Humans’ és el projecte premiat, desenvolupat amb activitats i tallers organitzades en col·laboració amb associacions i col·lectius. Els premis de l’AECID valoren les experiències educatives dels centres docents públics destinades sensibilitzar, conscienciar, desenvolupar l’esperit crític i fomentar la participació activa de l’alumnat en la consecució d’una ciutadania global, solidària, compromesa amb l’eradicació de la pobresa i de les seues causes i el desenvolupament humà i sostenible.

Les professores Teresa Belda, d’Anglès, i Laura Ferre, de Cicles Formatius d’Integració Social i Educació Infantil, són les impulsores del projecte junt amb el departament d’Imatge Personal i Agroecologia.

Totes dues viatjaran a la República  Dominicana per assistir al Seminari d’Intercanvi i formació de bones pràctiques en Educació per al Desenvolupament, on cada centre premiat haurà d’exposar els seus treballs i coneixeran el treball que hi fa la Cooperació Espanyola.

El projecte
La didàctica ha consistit a fer transversals els Drets Humans en diferents projectes i activitats desenvolupats als Cicles Formatius d’Integració Social i Educació Infantil principalment. L’objectiu ha sigut experimentar de forma activa i amb metodologies significatives la implicació social per la pau, la interculturalitat, la igualtat de gènere, la inclusió i la ciutadania global compromesa amb els Drets Humans. S’ha fet ús de projectes com ara: Aprenentatge-Servei ‘Ningú Sense Llar’, Activitat intercentres ‘8 de Març’, Gimcana internivells‘Camins de Pau, Projecte a la biblioteca ‘Once upon a time inclusion was possible’, Tertúlies literàries, Projecte ‘Dones del món-Interactuem a l’Escola’, Aprenentatge-servei ‘La inclusió comunicativa és un dret’, Projecte ‘Estima per l’entorn’, Grup de Voluntariat en Mediació Escolar, Projecte ‘Trencant falsos mites, reconstruint Drets Humans’, Projecte intercicles ‘Passarel·la Solidària i Intercultural’ i formació en Educació per al Desenvolupament per a professorat.

Entre les aportacions fetes, s’ha valorat molt l’ús de metodologies sociocrítiques (teatre sistèmic, aprenentatge-Servei, tertúlies dialògiques), i aprenentatge basat en projectes i metodologia CLIL. En tot s’ha tingut en compte la perspectiva de gènere i l’enfocament de drets humans.

Segons les professores que han impulsat el projecte, ‘hem de fer que l’educació estiga en contacte amb la societat i que puga oferir un servei i implicació per al desenvolupament humà i sostenible. Cal oferir vivències formatives-significatives a l’alumnat’. També han assegurat que es tracta d’’un privilegi comptar amb la col·laboració d’entitats tan importants i rellevants socialment com el CRIS-Adiem, Trèvol, Inclou-TEA, Fesord-Associació persones sordes d’Alcoi, Associació contra el Càncer,  Centre Social Autogestionat Ca la Mera d’Ontinyent, Biblioteca d’Albaida, Col·lectiu Esquella de comarques centrals, Fundació Pau i Solidaritat PV, Harbour Project a Swindon-Anglaterra, CAI de persones sense llar de Gandia, Centre Acolliment La Safor i Centre de la Dona d’Albaida’. i han afegit els agraïments a les col·laboracions dels centres educatius CEIP El Bosco de Cocentaina, CEIP Vicent Gironés d’Ontinyent, CRA Castell de Carbonera a Otos, CEIP Verge dels Desemparats i Escoleta La Roda.

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any