Una caminada pel Benicadell, eix central de l’exposició de l’artista anglés Hamish Fulton a Bombas Gens

  • 'Caminant a la península Ibèrica' reuneix fotografies, dibuixos, escultures i textos realitzats a partir d’excursions

VilaWeb
Foto: © Hamish Fulton
Redacció / EP
11.06.2018 - 15:06
Actualització: 11.06.2018 - 17:06

L’artista anglès Hamish Fulton demostra a l’espai cultural Centre d’Art Bombas Gens de València, a través de l’exposició ‘Caminant a la península Ibèrica’, com transforma en art la decisió de caminar per crear el seu treball. Fulton (Londres 1946) va decidir a 27 anys que les seues creacions havien de ser la plasmació, en fotografies i composicions de dibuixos, lletres i números, de les vivències i sentiments que va experimentar durant els seus viatges caminant a diferents llocs.

La mostra, que es va inaugurar divendres, la van presentar en una roda de premsa el propi Fulton, l’assessor de les col·leccions Per Amor, Vicent Todolí, i la directora de Bombas Gens i comissària de l’exhibició, Nuria Enguita. L’exposició està organitzada en col·laboració amb la Col·lecció Inelcom Art Contemporani i Espaisor.

Caminant a la península Ibèrica‘, que es podrà visitar fins el 4 de novembre vinent, té com a eix central la caminada pel Benicadell que l’artista va fer el 2016 a proposta de la Fundació Per Amor a l’Art, dins un projecte de mecenatge impulsat per Todolí.

Aquest últim explicà que els propietaris de les col·leccions de la Fundació Per Amor a l’Art i Inelcom comparteixen un vincle amb el Benicadell, ja que són d’Atzeneta d’Albaida i de la Pobla del Duc. ‘Jo ja havia treballat anteriorment amb Fulton i vaig pensar que la força d’aquesta muntanya mitològica de l’interior valencià podria encaixar molt bé tant en el treball de l’artista com en les dues col·leccions’, afirmà Vicent Todolí.

Enguita afirmà que l’exposició ‘reuneix els treballs realitzats a partir d’una sèrie de passejades i excursions que ha fet l’artista a Espanya’, amb atenció especial a la seua experiència al Benicadell. La comissària ha precisat que es tracta de ‘passejades en forma de pintures, paraules, frases, fotografies amb text, petites peces de fusta i dibuixos’.

Nuria Enguita destacà que la decisió d’Hamish Fulton de basar el seu treball en les seues caminades ‘li va donar la llibertat de fer art i presentar-se així com a artista’. ‘El seu art és la caminada solitària, l’experiència, l’acció i el pensament, que passen a formar part de l’art com el color, les forces i la composició’, indicà.

Així mateix, assegurà, com es reflecteix en ‘Caminant a la península Ibèrica’ i com apuntà l’artista, que ‘cada caminada és única’, pel que ‘té una memòria’ específica i ‘no es repeteix’. La comissària ha destacat que, a partir d’aquesta exposició, Hamish Fulton ha publicat un llibre i ha precisat que en el cas d’aquest artista aquestes peces ‘no són mai catàlegs’ sinó ‘llibres d’artista’. Afegí que en aquest cas, la publicació no és només ‘el seu treball a la península Ibèrica’ ​​sinó ‘un compendi de tot el que s’hi relaciona’.

L’artista declarà que les seues exposicions, com la que mostra Bombas Gens, és ‘un comentari sobre la nostra manera de viure’ i una forma de fer una ‘contraposició’ entre què són les carreteres, pensades per a vehicles, i com es poden utilitzar, per part dels qui caminen.

Preguntat per la seua experiència al País Valencià, i, en concret, al Benicadell, Hamish Fulton respongué que no troba un adjectiu per definir aquest entorn i ha assenyalat que es tracta d’un lloc on el van dur, no buscat per ell, i assegurà que ‘va gaudir molt de la caminada’ feta en aquest espai. ‘Cap adjectiu és suficient per definir l’experiència’, afegí.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any