07.07.2017 - 22:05
Aquest dissabte s’obre al públic l’antiga fàbrica de bombes hidràuliques Bombes Gens de València, després del procés de recuperació i rehabilitació a què s’ha sotmès durant pràcticament dos anys.
L’espai renaix a la ciutat com un gran centre d’art i espai social, gestionat per la Fundació Per Amor a l’Art, d’accés gratuït i amb la pretensió d’acostar l’art i diverses activitats ‘a tots els públics’, independentment de la seua procedència social, la seua ideologia i la seua capacitat econòmica, tal com destacaren divendres la directora general de l’entitat, Susana Lloret, i la directora del centre, Núria Enguita, en una roda de premsa.
En l’acte hi va intervenir també l’arquitecte ontinyentí Ramon Esteve, encarregat de la restauració de l’immoble juntament amb Eduardo de Miguel i Annabelle Selldorf. Els hi acompanyaven Vicent Todolí, patró de la fundació i director de l’Àrea d’Art, i els fotògrafs a qui es dedica la primera exposició del centre.
El recinte albergarà des de la vessant cultural el centre d’art de Per Amor a l’Art, i des de la faceta social, el Centre de Coordinació de l’Equip Wilson vinculat a la investigació de malalties rares i un espai -un centre de dia- destinat a fins socials adreçat a joves en situació de risc.
A més, acull la seu de l’esmentada fundació, un restaurant gestionat pel xef Ricard Camarena i mostra al públic el celler del segle XV i el refugi antiaeri de la Guerra Civil localitzats a l’interior i rehabilitats també.
‘Ací volem trencar les barreres’, va dir Enguita, qui va indicar que Bombes Gens Centre d’Art aspira a ser un lloc ‘viu, obert que té cura de tots els seus visitants’. Assegurà que la col·lecció d’art de Per Amor a l’Art és ‘el motor, l’impuls, la base i l’origen de l’activitat del centre’ i que a partir d’ella es vol establir un ‘diàleg constant’ amb el públic.
Apuntà que com la major part dels creadors d’aquest fons –integrat per fotografia i pintura abstracta i formada per 1.800 obres de 140 autors– són estrangers, tot i que també hi ha artistes valencians i de la resta de l’Estat.
Nuria Enguita afirmà que ‘hi ha moltes formes de diàleg’ i ressaltà l’objectiu de treballar per comptar amb tots ‘els discursos que siga possible’ a través de les exposicions, les conferències, els seminaris i els tallers i laboratoris programats pel centre. ‘L’art no té un sol significat’, assenyalà. L’edifici de Bombes Gens, projectat el 1930 per l’arquitecte Cayetano Borso di Carminati, aspira a ser ‘un lloc on intercanviar i compartir coneixements i experiències’.