Aquest dissabte s’obre al públic l’antiga fàbrica de bombes hidràuliques Bombes Gens de València, després del procés de recuperació i rehabilitació a què s’ha sotmès durant pràcticament dos anys.

L’espai renaix a la ciutat com un gran centre d’art i espai social, gestionat per la Fundació Per Amor a l’Art, d’accés gratuït i amb la pretensió d’acostar l’art i diverses activitats ‘a tots els públics’, independentment de la seua procedència social, la seua ideologia i la seua capacitat econòmica, tal com destacaren divendres la directora general de l’entitat, Susana Lloret, i la directora del centre, Núria Enguita, en una roda de premsa.

@sofia.ep

En l’acte hi va intervenir també l’arquitecte ontinyentí Ramon Esteve, encarregat de la restauració de l’immoble juntament amb Eduardo de Miguel i Annabelle Selldorf. Els hi acompanyaven Vicent Todolí, patró de la fundació i director de l’Àrea d’Art, i els fotògrafs a qui es dedica la primera exposició del centre.

El recinte albergarà des de la vessant cultural el centre d’art de Per Amor a l’Art, i des de la faceta social, el Centre de Coordinació de l’Equip Wilson vinculat a la investigació de malalties rares i un espai -un centre de dia- destinat a fins socials adreçat a joves en situació de risc.

A més, acull la seu de l’esmentada fundació, un restaurant gestionat pel xef Ricard Camarena i mostra al públic el celler del segle XV i el refugi antiaeri de la Guerra Civil localitzats a l’interior i rehabilitats també.

‘Ací volem trencar les barreres’, va dir Enguita, qui va indicar que Bombes Gens Centre d’Art aspira a ser un lloc ‘viu, obert que té cura de tots els seus visitants’. Assegurà que la col·lecció d’art de Per Amor a l’Art és ‘el motor, l’impuls, la base i l’origen de l’activitat del centre’ i que a partir d’ella es vol establir un ‘diàleg constant’ amb el públic.

Apuntà que com la major part dels creadors d’aquest fons –integrat per fotografia i pintura abstracta i formada per 1.800 obres de 140 autors– són estrangers, tot i que també hi ha artistes valencians i de la resta de l’Estat.

Nuria Enguita afirmà que ‘hi ha moltes formes de diàleg’ i ressaltà l’objectiu de treballar per comptar amb tots ‘els discursos que siga possible’ a través de les exposicions, les conferències, els seminaris i els tallers i laboratoris programats pel centre. ‘L’art no té un sol significat’, assenyalà. L’edifici de Bombes Gens, projectat el 1930 per l’arquitecte Cayetano Borso di Carminati, aspira a ser ‘un lloc on intercanviar i compartir coneixements i experiències’.